1. Keď zjete výrobok, ktorý obsahuje veľa sacharidov s vysokým glykemickým indexom - napríklad cukor, sladené nápoje, biele pečivo, krehké pečivo, keksíky, krekry, čipsy a rôzne sladkosti, glukóza sa rýchlo začne vyplavovať do krvi. Rýchlo teda stúpa jej koncentrácia, čo vyprovokuje dôležitý orgán - pankreas k tomu, aby začal intenzívne produkovať inzulín. 

2. Tým pádom, že vylučovanie inzulínu je rýchle a výrazné, glukóza z potravín, ktoré sme zjedli, sa veľmi rýchlo spracúva a tým pádom aj rýchlo klesá. Pritom klesne až na nižšie hodnoty ako sme mali predtým, než sme si dopriali sladký koláčik. 

3. Tento rýchly pokles hladiny cukru v krvi a vysoké vylučovanie inzulínu môže navodiť pocit a príznaky ako pri hypoglykémii - pocit hladu, nepokoj, bolesť hlavy, únava a malátnosť. Telo vyšle zároveň signál, že by ste sa mali ešte dojesť. Vy poslúchnete, ale energia, ktorú príjmete v ďalších potravinách sa nespotrebuje ale uloží do tukových zásob.

4. Keď sa opakovane prejedáte cukrom a sacharidmi s vysokým glykemickým indexom, a tým pádom provokujete pankreas aby produkoval inzulín, vypestujete si tzv. inzulínovú rezistenciu. To je podstatný faktor cukrovky 2. typu, srdcovo cievnych ochorení ale aj mnohých druhov rakoviny. 

5. Čo s tým? Nemusíte sa vzdať svojho obľúbeného dezertu, len môže byť o čosi menší a menej častý. Vyberajte si potraviny s nižším  glykemickým indexom - zeleninu, niektoré druhy ovocia, mlieko, jogurty bez cukru, ryžu natural alebo orechy.

Anketa
Doprajete si radi sladké?
  • 85%
  • 15%