V horúčavách má málokto chuť na ťažké jedlá. Nie je však dobré odbaviť sa iba uhorkou. Jednak organizmus nedostane živiny, no tiež je rýchle zase hladný a potom hrozí, že si síce nedáme rezeň, ale zato veľkú porciu smotanovej zmrzliny.

Šalát s bonusom

Nie náhodu jeden z najobľúbenejších letných šalátov pochádza z Grécka, kde jedenie v teple doviedli do dokonalosti. Paradajky a uhorky osviežia, čerstvá cibuľka dodá pikantnosť. Nuž a hutný syr feta zasýti. Vďaka olivovému oleju dostane telo aj potrebné omega a olivy sú tou slanou čerešničkou, ktorá uspokojí chuť maškrtiť.

Iba na gréckom šaláte by ste asi leto neprežili. Nakrájanú zeleninu si môžete vylepšovať aj inak. Napríklad, pokiaľ základ tvorí ľadová šalát či iná listové zelenina, pospte ju granátovým jablkom a píniovými orieškami. Listy dodajú objem a oriešky sa zaslúžia o to, aby telo malo čo tráviť a nemalo o chvíľku zase hlad.

Kto nemá rád sladkoslané chute, môže namiesto granátových plodov použiť sušené paradajky. Pocit sýtosti zaručí aj vajce natvrdo, kúsky tuniaka, tofu, krevety, ale aj uvarená quinoa. Ak to posypete ešte nasucho praženými vlašskými orechmi, urobíte niečo nielen pre svoj žalúdok, ale aj pamäť.

Dobrý tip:

  • Do zeleninového šalátu sa hodí pomaranč, kúsky limetky, ananás, ríbezle, pomelo.
  • Namiesto bazalky či petržlenovej vňate môže šalát posypať čerstvou mätou. Je to veľmi osviežujúce.

Vyskúšajte

Šalát zo surovej cukiny

Mladú cukinu škrabkou nahrubo ošúpte, aby kde-tu zostala zelená šupka. Potom ju nakrájajte na tenké pásiky. Môžete na to použiť škrabku na zemiaky. Slížiky premiešajte s rukolou a poriadnou hrsťou mätových lístkov. Polejte olivovým olejom a pridajte parmezánové hobliny a trochu balzamového octu.

Vlažná večera

Napoludnie, keď slnko páli, je ideálny vychladený šalát, naopak, na večeru môže byť teplý. Nepriberiete po ňom a máte pocit, že ste zjedli niečo poriadne. Podstatou je, že do chladného zeleninového hniezdočka dáte niečo teplé. Môže to byť grilovaná zelenina. Výborná je pečená mäsitá paprika, nasucho grilovaný baklažán alebo pečená cvikla. Predvarte ju, nakrájajte na plátky. Rozložte ich na papieri na pečenie, dobre pokvapkajte olivovým olejom, medom a soľou a balzamovým octom. Keď zmäkne, pridajte na plátky nakrájaný cesnak a vlašské orechy. Nechajte zozlatnúť a premiešajte so zeleninou.

Veľmi dobré sú v teple šaláte aj huby. Skúste klobúky šampiňónov naplniť kúskami obľúbených syrov, pridajte tymian, cesnak a trochu olivového oleja a dajte na gril.