Medzi problémy, o ktorých sa stále len šepká, patrí aj inkontinencia, teda samovoľný únik moču. Postihuje hlavne ženy po pôrode, v menopauze, v staršom veku, ale aj tie, ktoré intenzívnejšie športujú alebo cvičia či majú dlhodobo zamestnanie, pri ktorom sú nútené zdvíhať bremená. Výnimkou nie sú ani muži, najmä po operácii rakoviny prostaty. „Väčšinu z nich postihne tento problém do roka po zákroku,“ hovorí prof. MUDr. Ján Švihra, PhD. Neznamená to však, že je to konečná! Existujú riešenia, ale najlepšie je udržiavať telo tak, aby k inkontinencii nedošlo. Existuje veľmi účinná prevencia. Tu sú užitočné rady InkoFóra, ktoré sa oplatí poslúchnuť.

Anketa
Poučil vás lekár/gynekológ o tom, že by ste mali posilňovať panvové dno?
  • 75%
  • 25%

1. Dbaj na správnu životosprávu!

  • Ľudia s nadváhou či obezitou trpia viac na inkontinenciu. Je dokázané, že ak človek s nadváhou dokáže znížiť svoju hmotnosť o 5 až 10 percent, zníži počet „nehôd“ minimálne o 70 percent.
  • Strava musí byť bohatá na vlákninu, ktorá je v zelenine a ovocí, hnedej ryži, celozrnných cestovinách, šošovici aj fazuli. Ideál je 30 až 60 gramov vlákniny denne.

2. Nefajči!

  • Fajčenie vyvoláva chronický kašeľ, ktorý zvyšuje tlak na vnútrobrušné orgány a zaťažuje panvové dno.

3. Pi dostatok tekutín!

Nie je pravda, že proti inkontinencii pomáha obmedzenie pitia tekutín. Ak budete málo piť, váš moč bude koncentrovanejší a bude viac dráždiť mechúr. Nedostatkom tekutín trpia navyše nielen obličky, ale aj srdcovocievny systém a mozog. Denne treba vypiť asi 2 litre tekutín, rovnaký by mal byť aj výdaj moču.

4. Dávaj pozor na kávu a alkohol!

Ak máte radi kávu, ostaňte pri jednej slabej denne. Kofeín, ale aj alkohol a sýtené nápoje stimulujú a dráždia močový mechúr. Pokojne môžete piť ovocné šťavy, čaje, vodu, mlieko.

5. Pozor na stres a psychické problémy!

Napätie, problémy doma aj v práci, nezvládnutý stres „vypnú“ alebo znížia tlmiaci mechanizmus mozgu na močový mechúr a dochádza potom k úniku moču alebo častému močeniu.

6. Buď aktívny, ale s mierou!

  • Zaťažujte svoje telo pravidelne, ale nie neprimerane. Nemusíte lámať športové rekordy a maminy či babičky, dávajte si pozor na zdvíhanie detí. Prílišná námaha oslabuje panvové dno, najmä ak ste ho nikdy neposilňovali.
  • Vhodná je joga, plávanie či chôdza. Rizikové športy sú gymnastika, kulturistika, bojové športy, basketbal.

7. Dbaj na pravidelné vyprázdňovanie!

  • Sú ženy, ktoré sa vymočia raz ráno a raz večer pred spaním, ich močový mechúr má potom objem aj jeden liter! Ak pravidelne nepijete, nechodíte pravidelne ani močiť, zlyhávajú vám vyprázdňovacie mechanizmy a ženy končia na samocievkovaní. To nechceme.
  • Dôležité je aj vyprázdňovanie konečníka, pretože chronická zápcha zhoršuje činnosť močového mechúra, spôsobuje tiež vyklenutie pošvy.

8. Ak máš akútne či chronické ochorenie, nehanbi sa začať terapiu včas!

  • Za inkontinenciu môžu aj opakované infekcie močových ciest, preto treba problém riešiť. Včas treba však liečiť napríklad aj cukrovku, srdce, pľúcne ochorenia či choroby chrbtice, pretože aj ony majú súvis s močovými cestami.

Naučte sa pracovať so svalmi panvového dna

„Svaly panvového dna sú dosť často zanedbávané, málokto vie, že ich vôbec má. Nepomáha im ani sedavý spôsob života,“ hovorí Mgr. Zuzana Woleková, fyzioterapeutka v odbore gynekológia a pôrodníctvo, ktorá pomáha ženám rehabilitáciou.

Fyzioterapeutov, ktorí sa zaoberajú špeciálne problémom s inkontinenciou u žien po pôrode, je u nás, na rozdiel od zahraničia, žalostne málo a ak si žena vypýta takúto terapiu po pôrode, jej gynekológ bude zrejme prekvapený. Aspoň taká je skúsenosť Zuzany Wolekovej.

Je v tom aj chrbtica

„Málokto vie, že oslabené panvové dno má za následok bolesti chrbtice. Bránica, svaly brucha, svaly chrbtice a panvového dna – to všetko pracuje spoločne a spolu súvisí. Mnoho žien trpí bolesťami driekovej chrbtice, ale nikomu nenapadne riešiť panvové dno,“ hovorí.

Elektrostimulácia

Fyzioterapeutka, ktorá dokáže na mieru ušiť žene zostavu cvikov, hovorí: „Oslabenému panvovému dnu pomôže aj elektrostimulácia – existujú domáce elektrostimulátory, ktoré sa zavádzajú do pošvy a výbojmi stimulujú svalstvo. Účinok je vedecky dokázaný. Keď sú svaly nastimulované, existujú ďalšie vaginálne pomôcky, ktoré pomáhajú aktívne panvové dno zapájať.“

Na fotografii celkom hore je elektrostimulátor, ktorý vo vagíne posilňuje svaly, v strede je  posilňovač panvového dna - keď sa ho budete snažiť udržať vo vagíne, posilňujete tým panvové dno. Naspodku je špeciálny balónik - takisto na posilňovanie panvového dna.
Na fotografii celkom hore je elektrostimulátor, ktorý vo vagíne posilňuje svaly, v strede je posilňovač panvového dna - keď sa ho budete snažiť udržať vo vagíne, posilňujete tým panvové dno. Naspodku je špeciálny balónik - takisto na posilňovanie panvového dna.
Zdroj: Katarína Čulenová

Cvičte kdekoľvek

Skúste si predstaviť, že máte v panve striekačku a snažte sa pošvou a konečníkom akoby nasať pomocou nej do seba vodu. Podržte a uvoľnite. Toto cvičenie môžete robiť kdekoľvek, hoci aj na zastávke autobusu.