Štyridsaťdňový pôst, ktorý sa začína Popolcovou stredou, už dávno nie je iba otázkou viery. Do niekoľkotýždňovej očisty sa mnohí púšťajú, aby svojmu organizmu, najmä tráveniu, dopriali trochu oddychu. Niektorí sa rozhodnú vypustiť z jedálneho lístka základné veci, ako je mäso, alkohol, cigarety, sladkosti. Iní sa vzdávajú aj pečiva, mliečnych výrobkov či vajec. Treba však poznamenať, že tento radikálny prístup nie je vhodný pre každého. Veľmi dôležité je aj to, s akou víziou do toho idete. MUDr. Bukovský to vidí takto: „Sú to dobré veci, prospešné a užitočné. Ale ak sa po štyridsiatich dňoch vrátim k tomu istému, tak sa všetko po čase vráti tam, kde to bolo. Preto by som odporučil, aby to nemalo charakter radikálneho škrtnutia nejakých potravín, ale víziu dlhodobej úpravy jedenia a života. Nie aby sme teraz na pár týždňov začali robiť pre seba niečo zázračné, potom sa to skončí, a vrátime sa k tomu, čo sme robili predtým. To nie je múdre,“ konštatuje odborník.

Igor Bukovský si myslí, že aj 40 dňový pôst je pre organizmus dobrá vec. Má to zmysel, ak sa potom nevrátite k zlým návykom.
Igor Bukovský si myslí, že aj 40 dňový pôst je pre organizmus dobrá vec. Má to zmysel, ak sa potom nevrátite k zlým návykom.
Zdroj: Profimedia.sk, Archív

Majte to premyslené

Podľa Igora Bukovského sú predstavy o tom, že keď budeme chvíľu robiť niečo dobré a očakávame, že to bude mať trvalý efekt, veľmi naivné. „Je to rovnaké ako pri záhrade. Ak jej každý deň venujete desať minút, je krásna celý rok. Ak urobíte v záhrade týždňovú brigádu, a po zvyšok roka ju necháte zarastať, bude pekná iba chvíľu. Takto to vnímam vo vzťahu k sebe, svojmu zdraviu, k svojim bunkách aj k svojej duši,“ hovorí lekár. „Keď je človek od pondelka do piatka prasa, v nedeľu nemôže byť svätý,“ dodáva s tým, že tento výrok nie je z jeho hlavy, ale súhlasí s ním. „Ak by to aj teraz bolo o radikálnej očiste, tak by sme mali ísť do toho s vedomím, že budeme robiť veci lepšie, ako sme robili predtým.“

Čo sa deje s naším telom počas odriekania

Sladkosti

Keď sa zbavíte sladkostí, budete mať lepšiu a hlavne stabilnejšiu náladu.
Keď sa zbavíte sladkostí, budete mať lepšiu a hlavne stabilnejšiu náladu.
Zdroj: Profimedia.sk, Archív

  • Ani rafinovaný cukor neprospieva srdcu. Stačí iba zopár týždňov cukrovej abstinencie a váš cholesterol sa zníži o desať percent. 
  • Aj striedmosť v sladkostiach vám už po krátkom čase vyčarí úsmev na tvári a vaša nálada bude stabilnejšia.
  • Ak sa zbavíte tohto neduhu, znižujete aj riziko cukrovky.
  • Zlepší sa vám pamäť a budete sa vedieť lepšie sústrediť aj lepšie spávať.
  • O pozitívnom vplyve na vašu hmotnosť sa nemusíme ani baviť…

Cigarety

Prejsť okolo kolegov, s ktorými pravidelne pri cigaretke klebetíte a nedať si s nimi, je naozaj veľká skúška pevnej vôle. Ale!

Hrozba infarktu sa znižuje už popár dňoch cigaretovej abstinencie.
Hrozba infarktu sa znižuje už popár dňoch cigaretovej abstinencie.
Zdroj: Profimedia.sk, Archív

  • Už po jednom dni abstinencie klesá riziko infarktu. n Keď vydržíte aj ďalší deň bez cigarety, už sa vám zlepší čuch aj chuť a regenerujú sa dýchacie cesty.
  • Predstavte si, aké úžasné je zobudiť sa ráno bez kašľania. Pri cvičení alebo len počas obyčajnej prechádzky vás na hrudi nič netlačí, ale vládzete sa nadýchnuť z plných pľúc. Tak vydržte celý mesiac a bude sa vám dýchať čoraz lepšie, vychutnáte si jedlo a ešte viac znížite riziko infarktu.
  • Keď ste to dali bez cigarety mesiac, poďte ďalej. Uznajte, že by bolo hlúpe zapáliť si. Vaše pľúca už po troch mesiacoch zažívajú „znovuzrodenie“, obnovujú sa v nich totiž bunky.
  • Za päť rokov sa míľovými krokmi zo zdravotného hľadiska približujete k nefajčiarom a po pätnástich rokoch cigaretovej abstinencie bude vaše telo na úrovni nefajčiara.
  • Pocíti to aj vaša peňaženka, ušetríte.

Alkohol

Keď sa vzdáte alkoholu, vaša pleť bude hydratovanejšia.
Keď sa vzdáte alkoholu, vaša pleť bude hydratovanejšia.
Zdroj: Profimedia.sk, Archív

  • V skratke, vzdaním alkoholu sa dopracujete ku kráse, vaša pleť bude hydratovanejšia. Po pár týždňoch začne miznúť aj začervenanie na lícach alebo okolo nosa.
  • Už za dva týždne by ste mali mať väčšiu radosť zo života, aj keď zo začiatku abstinencie to môže byť naopak. Podľa toho, koľko ste si zvykli dopriať.
  • Chvíľu bez pohárika ocení aj vaše srdce, alkoholom sa totiž zbytočne zvyšuje tep, takže si oddýchne.
  • Vydržte mesiac a ručička na váhe pôjde dole, budete mať viac energie.
  • Ušetríte.

Mäso

Za bezmäsité dni vám poďakuje trávenia.
Za bezmäsité dni vám poďakuje trávenia.
Zdroj: Profimedia.sk, Archív

  • Keď vynecháte zo stravy mäso a po 40 dňoch ostanete pri striedmosti, vaše trávenie vám za to poďakuje.
  • Keďže mäso sa dlhšie trávi, dlhšie zotrváva v črevách. Sem-tam im treba pomôcť, aby v nich nebolo toľko odpadu.
  • Telo sa pomaly začne zbavovať toxínov a dokonca sa znižuje riziko zápalov v tele.
  • Upraví sa vám cholesterol
  • Ak prestanete jesť mäso, dôležité je, aby ste látky, ktoré obsahuje, doplnili inak. Napríklad vitamín B12 nájdete v rybách, orechoch či zemiakoch. Zaraďte do jedálneho lístka strukoviny aj obilniny.
  • Ak sa po čase vrátite k mäsu, snažte sa, aby ste ho na tanieri nemali každý deň.