Možno ste to zažili aj vy – pred dôležitou udalosťou ste mali žalúdok stiahnutý tak, že ste do seba nedostali pohár vody alebo ste strávili ráno na toalete s hnačkou. Ak vás tieto nepríjemnosti paralyzujú pričasto, možno máte syndróm dráždivého čreva (IBS). Nie je to síce život ohrozujúce ochorenie, ale nikomu nepridáva na pohode, len zvyšuje stres. Ste v začarovanom kruhu. Aj keď nepríjemnosti zasahujú tráviaci trakt, ľudia často nepotrebujú iba pomoc gastroenterológa, ale aj psychológa.

Nezvládnutý stres

„Ľudia prídu ku mne do ambulancie často až potom, ako ich povyšetrovali rôzni odborníci, ktorí však skonštatovali, že sú z fyzickej stránky zdraví. Nemajú prečo vracať, ani mať hnačky či nadúvanie. Majú syndróm dráždivého čreva, ktorý je ovplyvnený psychikou,“ hovorí Mgr. Katarína Bieliková. Negatívne emócie problém iba zhoršujú a tak je človek v začarovanom kruhu. „Zlyhávanie osi ,mozog – črevo‘ vedie k narušeniu mikroflóry a následným ťažkostiam s trávením,“ vysvetľuje odborníčka. „Do ambulancie mi čoraz častejšie prichádzajú klienti, ktorí primárne nemajú psychické, ale fyzické problémy. Počas sedení však rýchlo prídeme na to, že za ich bolesťami brucha je nezvládnutý stres. Ľudia majú tendenciu neriešiť psychickú záťaž. Vtedy sa však naše telo napokon postará o to, aby sme jeho potreby neignorovali. Zatlačí tam, kde si to určite všimneme – v črevách. Akútne problémy síce môžeme riešiť čiernym uhlím alebo preháňadlami, ale efekt je v takom prípade len jednorazový. Ak má byť terapia naozaj účinná, je dôležité sa pri nej zamerať komplexne a dlhodobo na príčiny,“ dodáva.“

ROZHOVOR: Vašo Patejdl o rakovine, dvoch rodinách, peniazoch, konci Elánu aj šoku, ktorý mu prichystal syn

Nie sme v rovnováhe

Podľa psychologičky nás valcuje náš životný štýl, v ktorom nevieme nájsť rovnováhu medzi prácou, rodinnými povinnosťami a vlastným relaxom. „Na ľudí sú dnes kladené vysoké požiadavky a oni sami si vyvolávajú pocity pochybností, či niečo zle neurobia, či budú zle ohodnotení alebo dokonca kvôli tomu prídu o prácu. Trápia sa očakávaniami, ktoré môžu byť pritom úplne nereálne a tým si v podstate zvyšujú vlastný stres. Telo potom môže odpovedať aj nepríjemnými symptómami, ktoré sa stávajú chronickými,“ hovorí psychologička.

Zbaviť sa problémov určite ide, závisí však od každého človeka, ako dlho to potrvá. „Mám klientov, ktorí v terapii postupujú míľovými krokmi, pretože sa veľmi chcú zbaviť svojich ťažkostí. Sú aj takí, ktorí prídu spôsobom: Tu ma máte, opravte ma. Nie sú ochotní vydávať nejaké veľké úsilie na to, aby urobili zmenu,“ hovorí Mgr. Bieliková. Psychológ vám pomôže nájsť spôsob ako fungovať, ako zmenu preniesť do vášho života, je vám opornou barličkou, povzbudením, ale gro úsilia je na vás. „Mala som klientov s tým istým problémom v rovnakom čase. Jeden sa naučil za tri mesiace úžasne zvládať stres, druhý využíval s prestávkami moje služby skoro dva roky. Trvalo mu dlho, kým pochopil, že sa musí snažiť on, ja ho môžem iba podporovať.“

Nájdite si čas

Pri hľadaní vyváženosti medzi prácou a oddychom je veľmi dôležité naučiť sa nájsť si čas na seba. „Najmä matky často argumentujú, že ich dieťa predsa potrebuje. To je len čiastočná pravda, veď aj dieťa sa môže naučiť, že nielen mama môže vyriešiť jeho problém. Môže sa obrátiť aj na súrodenca, otca, babku, krstného otca… My si len myslíme, že sme nenahraditeľní,“ hovorí Mgr. Bieliková. Naučme sa podeliť sa o povinnosti, aby sme mali čas na seba – hoci sa len prejsť, raz do týždňa si zacvičiť vo fitku alebo ísť do wellness. Deti môžu postrážiť aj iní.

Ranná prvá pomoc

Čaká vás ťažký deň a vy už vstávate s kŕčom v bruchu? Psychologička odporúča: „Nech je vám akokoľvek, usmejte sa na seba do zrkadla a poprajte si dobré ráno. Povedzte si: Dnes to zvládnem najlepšie, ako sa len bude dať. Už pozitívne naladenie samého seba pomôže, aj keď viete, že to bude náročné. Základná vec je presvedčiť sa, že to nejakým spôsobom zvládnete. Určite nehovorte slová: Dnes to bude ťažké, čo ak zlyhám?“

Každé ráno začnite rituálom so zrkadlom.
Každé ráno začnite rituálom so zrkadlom.
Zdroj: Profimedia.sk

Kŕč z práce už v nedeľu?

Máte už cez víkend strach z toho, čo sa na vás navalí začiatkom týždňa? „Ak viete, že to bude náročné, nedeľu si užite, aby ste mali dostatok energie. Je to o sebapreprogramovaní. Povedzte si: Viem, že príde nával povinností, preto si oddýchnem. Nebudem sa stresovať, pretože to aj tak príde. Utorok už bude lepší a potom príde piatok,“ radí psychologička. „Hovorím, že sa snažím naučiť ľudí trošku lajdáckosti, aby veci nebrali smrteľne vážne, pretože ich aj tak nejako zvládnu,“ uzatvára.