Osteoporóza je narušenie štruktúry kostí. „Kosť sa stáva krehkou, mení sa jej architektúra a dochádza k jej zlomenine. Vzniká to preto, lebo kosť je metabolicky aktívny orgán, má bunky, ktoré ju tvoria, a bunky, ktoré ju odbúravajú – osteoblasty a osteoklasty. Keď je väčšie odbúravanie než novotvorba, objavuje sa osteoporóza s rizikami zlomenín,“ vysvetľuje v skratke prof. MUDr. Juraj Payer. Myslieť na riedke kosti nemajú len ženy po menopauze, ale aj tie, ktoré trpia rakovinou, trápi ich reuma, štítna žľaza či obličky, alebo musia brať kortikoidy.

Kedy sa dať vyšetriť

Mala by si každá žena po 45. roku veku dať preventívne zmerať hustotu kostí? Ak ste boli doteraz zdravá, mali ste menštruačný cyklus do 52-53 rokov, nemáte genetickú záťaž, podľa profesora Payera nie je ešte nutné utekať na denzitometriu.

Spozornite však vtedy, ak sa osteoporóza vyskytla v rodine, prechádzate hormonálnymi zmenami, strácate telesnú výšku, menopauza prišla pred päťdesiatkou, máte podváhu, málo pohybu, pijete alkohol, fajčíte, ale aj príliš kávičkujete.

Podľa MUDr. Sone Tomkovej máme dnes asi o dve tretiny menej pohybu ako pred 100 rokmi. „Pre ženy s nízkou hustotou kostí je pohyb súčasťou liečby. Nečinnosťou slabnú nielen svaly, ale aj kosti,“ pripomína. Ideálna je chôdza – už polhodina až hodina denne sa považuje za prevenciu, ďalej aerobik, džoging, chôdza po schodoch, beh, tenis, tanec, taiči, vodný aerobik alebo joga.

Bez déčka a vápnika to nejde

Vitamín D udržiava kosti v kondícii. Telo si ho „vyrobí” pôsobením slnečných lúčov. Vybehnite aspoň dvakrát do týždňa na 15 až 30 minút s odhalenou tvárou, rukami, chrbátom a ramenami na slnko. Vedeli ste, že doplnok vitamínu D vo forme tabliet dokáže pokryť maximálne 20 percent potreby?

Déčko nájdete ešte vo vajíčkach, mastných rybách (losos), cereáliách, obilninách, mlieku obohatenom o déčko.

Vápnik je zasa v mlieku, konzerovaných rybách, ktoré sa jedia aj s drobnými kosťami, tmavozelenej zelenine (kel, ružičkový kel, brokolica), sójových výrobkoch.

Všímajte si: merajte sa aspoň raz ročne a ak vaša výška poklesne o viac ako 3 cm, treba na to upozorniť lekára.

Nebolí to

„Prejavom osteoporózy je zlomenina, najčastejšie zápästia. Žiaľ, často príde pacientka so zlomeninou na chirurgiu, tam ju ošetria a pošlú preč. Nemyslí sa na to, že by mala ísť na denzitometriu a ďalej byť vyšetrovaná. Druhá veľká skupina sú zlomeniny stavcov, ktoré sa zistia aj náhodne na röntgene a najhoršou zlomeninou sú zlomeniny krčka stehennej kosti,“ hovorí prof. Payer.

Varuje, aby ani počas koronakrízy ľudia nezanedbávali liečbu – lekár môže predpísať e-recept! „V tomto období pacienti nepotrebujú kontrolnú denzitometriu na to, aby im mohol lekár predĺžiť liečbu,“ hovorí profesor Payer.

Lieky existujú vo forme tabliet, infúzií do žily, podkožných alebo injekcií do svalu. Niektoré sa užívajú denne, iné raz za mesiac, raz za niekoľko mesiacov či dokonca raz za rok.

Vedeli ste?

- Budujte si kvalitné kosti – dá sa to až do veku 22 – 25 rokov, vtedy sú najhustejšie. Od 35. roku ženy začínajú kostnú hmotu strácať.

- Na následky zlomeniny krčka stehennej kosti zomrie viac žien ako na rakovinu vaječníkov, maternice a krčka maternice dohromady.

- Ženy fajčiarky majú nižšie hladiny estrogénov, čo je kľúčová látka v ochrane kostí a tiež u nich často skôr začína menopauza.