Bez vápnika telo nemôže správne fungovať. Nedostatok sa prejavuje poruchami srdcového svalu, kŕčmi, únavou, nechutenstvom a, samozrejme, osteoporózou.  Dosiahnuť, aby telo vápnik nielen prijalo, ale aj využilo, však nie je jednouché.

Jogurt bez rožka!

Vedeli ste , že ak nesprávne kombinujete mliečne produkty, vstrebávanie vápnika môžete výrazne obmedziť? Napríklad keď zjete jogurt s celozrnným rožkom, brokolicu so syrom či listový šalát so smotanovým dresingom.

 

Dostatok vstrebateľného vápnika však môžete získať z toho, čo väčšina gazdiniek vyhadzuje. Teda z vaječných škrupín. Sú výdatným zdrojom kalcia, ale aj fosforu, horčíka a množstva dôležitých minerálov. A ako ukázala štúdia reumatologického ústavu v Piešťanoch, prospievajú nielen kostiam, ale ja chrupavkám.

Kolagén v škrupinke

Vyrobiť si kalciový prášok nie je vôbec zložité. Dôležité však je použiť vajcia z domácich chovov, kde sliepky naozaj zobú trávu a nielen umelé krmivá. Na výrobu prášku použite naraz viacero vajec. So žĺtkov môže vyrobiť napríklad zásoby vaječných cestovín, bielky môžete aj zmraziť, ideálne po štyroch kusok.. Budete mať stálu zásobu na pusinky alebo Pavlovu tortu.

Prázdne škrupiny vrátane vnútornej blanky, ktorá obsahuje kolagén a kyselinu hyalurónovú, povarte v čistej vode asi desať minút. Potom vodu zlejte a škrupiny precízne vysušte v rúre vyhriatej na 200 stupňov Celzia. Stačí asi desať minút, aby skrehli, takže ich bez problémov rozdrvíte v mažiari alebo v kávovom mlynčeku na jemný prášok. Práve z neho získate najúčinnejšie kalcium, oveľa lepšie vstrebateľné než väčšina prípravkov z lekární. Potrebujete však ešte citrónovú šťavu.

Pol čajovej lyžičky prášku, čo je dávka 400 mg vápnika, zmiešajte so šťavou z polovice citróna a nechajte stáť pri izbovej teplote šesť až dvanásť hodín. Šumivou reakciou citróna a škrupiniek vznikne kalcium citrát, ktorý nie je závislý na žalúdočnej kyseline, môže sa preto užívať pred aj po jedle, neprekážajú mu lieky a dobre sa vstrebáva aj u ľudí, ktorí majú problémy s absorpciou živín. Nikdy si ho však nerobte do zásoby, ale hneď ho vypite a novú dávku si môžete dať zase o dvanásť hodín.

Nedostatkom vápnika trpia najmä:

  • ženy v menopauze
  • konzumenti alkoholu
  • pacienti dlhodobo užívajúci kortikoidy, diuretiká a lieky na kyselinu
  • starší ľudia
  • vegáni
  • ľudia s laktózovou intoleranciou
  • anorektici