Europoslankyňa Monika Beňová je momentálne nielen jednou z najznámejších europoslankýň, ale aj tehuliek. Ostro sledovaná päťdesiatnička, ktorá čaká svoje druhé dieťa, sa rada na sociálnej sieti pochváli tým, čo varila. „Jahňací chrbát s opekanými zemiakmi, ružičkovým kelom na prosciutte a grécky jogurt s mätou, citrónovou šťavou a olivovým olejom,“ ukázala nedávno na svojom Instagrame stôl s lákavo vyzerajúcim nedeľným obedom. Jedna z fanúšičiek zareagovala: „Tehotné ženy nemôžu jesť ružičkový kel.“

„Môžu,“ nedala sa nastávajúca mamička. Rozprúdila sa debata o tom, že ružičkový kel obsahuje veľa kyseliny listovej, čo je v tehotenstve veľmi dôležitá látka. Fanúšička sa však nedala a dôvodila, že ružičkový kel je v Amerike, kde žije, na zozname vecí, ktoré sa neodporúčajú jesť tehotným. „Ako je to na Slovensku, tak to už neviem,“ dodala. Viditeľne pobavená europoslankyňa jej odkázala, že veď oni ani mak nejedia, a vôbec, v USA je veľa vecí iných.

Tak ako je to teda s kelom? Jesť či nejesť? Kel a kapusta nafukujú, ale môžu ublížiť plodu alebo matke? O rozlúsknutie sporu sme poprosili gynekologičku a pôrodníčku doc. MUDr. Alexandru Krištúfkovú, PhD.

Nie tri kilá

Ružičkový kel je doslova zásobárňou kyseliny listovej, ktorú potrebuje žena pred otehotnením, ale aj počas tehotenstva vo zvýšenom množstve. Kyselinu listovú potrebuje plod v čase, keď sa mu vyvíja mozog a miecha, znižuje napríklad riziko rázštepu chrbtice, rázštepu podnebia či vrodených chýb srdca. Kyselinu listovú obsahujú vo väčšom množstve aj špargľa, špenát, hrášok, zeler, karfiol, sója, vlašské orechy, pšeničné klíčky, ovsené vločky a najviac je jej v droždí.

Ublíži však tehotným či dieťaťu kel, ktorý môže spôsobovať nadúvanie? „Ružičkový kel nemôže ublížiť plodu, môže však spôsobiť tehotnej žene komplikácie s trávením. Trávenie je najmä v treťom trimestri obmedzené, pretože žalúdok je už posunutý vyššie, takže to treba mať na pamäti pri výbere potravín. Kontrakcie by však kel vyvolať rozhodne nemal, ibaže by žena zjedla tri kilá,“ konštatuje lekárka. Dodáva navyše, že ani Amerika sa nestavia ku kelu negatívne. „American Pregnancy Association odporúča kel kvôli vitamínu a kyseline listovej,“ hovorí.

Ak teda poznáte svoje telo a cítite, že nemáte žiadne tráviace problémy, kel či kapustu si pokojne dajte, samozrejme, v rozumnom množstve.