Najvýznamnejšou zložkou, ktorej huspenina vďačí za svoje liečivé účinky, je kolagén. Túto "bielkovinu mladosti" obsahujú najmä bravčové kože, chrupavky, šľachy, kĺby, ktoré huspenine dávajú nezameniteľnú konzistenciu a vôňu. 

Kolagén a elastén

Kolagén je nevyhnutný predovšetkým vo vyvíjajúcom sa organizme, v detstve a dospievaní na tvorbu kostí, pretože vytvára sieť pre ukladanie vápnika. V dospelosti zase chráni kĺby pred artrózou, udržiava celý pohybový aparát v dobrej kondícii, je súčasťou kĺbových chrupaviek, šliach, väzivových tkanív, pokožky, kostí, zubov a stien krvných ciev. Ovplyvňuje teda stav chrupaviek a zubov, pružnosť šliach, pružnosť cievnych stien, pružnosť a elasticitu pokožky,pevnosť a pružnosť vlasov a nechtov, zmierňuje vznik celulitídy a napomáha hojeniu rán. A aby toho nebolo málou, ďalšou významnou bielkovinou prítomnou v huspenine je elastín, ktorý dodáva nevyhnutnú elasticitu tkanivám našich vnútorných orgánov. Takže, čo - pustíte sa do prípravy?

DOMÁCA HUSPENINA

Potrebujete na ňu 2 bravčové kolená, 2 bravčové paprčky, 500 g bravčových koží, 500 g bravčového pliecka, 20 zrniečok čierneho korenia, 10 zrniečok nového korenia, 2-3 bobkové listy, 4 vetvičky čerstvého tymianu, 2 cibule, 8-10 strúčikov cesnaku, 5 mrkiev, 1-2 petržleny, polovica zeleru, 2 vajcia uvarené natvrdo, soľ, ocot.

Dva dni pred prípravou namočíme kolená, paprčky a kože do silného slaného roztoku a uložíme do chladničky. Po dvoch dňoch kúsky mäsa vyberieme z roztoku a dobre umyjeme. Vložíme do väčšieho hrnca, zalejeme studenou vodou a dáme variť. Do hrnca k paprčkám, kolenám a kožiam pridáme čierne a nové korenie, bobkové listy a vetvičky tymianu. Keď voda začne vrieť, znížime teplotu. Pridáme očistené cibule prekrojené na polovice a očistené strúčiky cesnaku. Osolíme a prikryjeme pokrievkou. Huspeninu na miernom ohni varíme asi dve hodiny. Priebežne odstraňujeme tvoriacu sa penu. Nemiešame. Keď sa mäso začne trochu oddeľovať od kosti, pridáme umyté bravčové pliecko a očistenú mrkvu, petržlen a zeler. Pomaly varíme na miernom plameni. Zeleninu vyberieme, aby sa nerozvarila. V čiastočne zakrytom hrnci huspeninu varíme asi 4 hodiny, kým sa mäso celkom neoddelí od kosti. Po uvarení dosolíme a pridáme pár lyžíc octu. Či je huspenina dostatočne hustá, zistíme tak, že si malé množstvo odoberieme na tanierik a prstami vyskúšame, či sa lepí. Na tanieriku na chladnom mieste by mala za pár minút stuhnúť. Uvarenú zeleninu a mäso nakrájame na kúsky. Zeleninu, mäso, prípadne aj polovicu natvrdo uvareného vajca rozdelíme do hlbokých tanierov alebo misiek a zalejeme precedenou huspeninou. Necháme vychladnúť a odložíme do chladničky, aby huspenina dokonale stuhla.