Medzinárodná federácia diabetu bije na poplach, že pridávanie cukru do potravín spôsobuje nárast obezity a prípadov cukrovky II. typu – v posledných 50 rokoch vzrástla svetová spotreba cukru o polovicu a za posledných 100 rokov až dvadsaťnásobne. Ak netušíte, koľko cukru ste si dali v pol litri kolového nápoja, predstavte si pyramídku z 25 kociek cukru!

Ako pomôcť telu?

  • Zredukujte príjem alkoholu na minimum, obsahuje veľké množstvo cukru!
  • Jedzte chudé biele mäso a ryby namiesto červeného mäsa, údenín a priemyselne spracovaných mäsových výrobkov – takmer všetky obsahujú pridaný cukor.
  • Namiesto čokoládovej nátierky či džemu na chlieb zvoľte radšej arašidové maslo.
  • Používajte nenasýtené tuky – olivový, kukuričný či slnečnicový olej, namiesto nasýtených v masle, masti, kokosovom a palmovom oleji, ktorý je vo väčšine sušienok.
  • Každý deň zjedzte aspoň 3 kúsky menej sladkého ovocia a tri porcie zeleniny – nesmie chýbať zelená listová zelenina. A pozor – hrach, kukurica, mrkva či cvikla obsahujú pomerne veľa sacharidov, až 20 % zo svojej hmotnosti.

Treba vedieť

  • Sacharidov rôzneho druhu počas dňa do seba dostanete dosť aj bez toho, aby ste o tom tušili. Glukózu, fruktózu či sacharózu, nájdete vo väčšine bežných potravín – aj v takých, ktoré nemajú sladkú chuť.
  • Pretrváva mýtus, že v „light“ výrobkoch nie je cukor –  ak obal hlási, že výrobok má iba 0,1 % tuku, zrejme je jeho úbytok nahradený pridaním cukru. Sladké výrobky bez cukru sú zasa plné umelých sladidiel a pridaného tuku.