Bethenny Frankel (49) je americká moderátorka reality šou, autorka knižných bestsellerov a zakladateľka úspešnej značky Skinnygirl, ktorá si celú kariéru založila na štíhlosti. Vlastnej, ale aj iných žien. Píše knihy, vymýšľa drinky, sladkosti aj padnúce oblečenie pre štíhle postavy. Sformulovala tiež zopár zásad, ktoré stačí dodržiavať a nadváha prestane byť problém. Toto sú základné princípy mentálnej diéty.

Sedem pravidiel k štíhlosti

1. Zamestnajte hlavu jedlom

Nikdy nejedzte úchytkom popri práci, čítaní, šoférovaní... Na jedlo sa plne sústreďte, myslite na to, čo a koľko toho máte na tanieri, ako vám to chutí, uvedomte si, ako nastupuje pocit sýtosti.

2. Bankové konto kalórií

S kalóriami treba hospodáriť ako s financiami. Aj z bankového konta si niekedy vezmete viac, inokedy menej. Nemusíte mať výčitky, ak účet neprečerpáte a nespadnete do pasce dlhov. Rovnako to funguje s jedlom. Ak si dáte na obed veľa sacharidov, netrápte sa a na večeru si už dajte iba bielkoviny.

3. Uvedomelý výber

Ak ste niekde, kde na vás číhajú kalorické lákadlá, uplatnite pravidlo číslo dva, ale tiež vyberajte s rozmyslom, s čím zhrešíte. Môžete ochutnať viacero vecí, ale iba jeden-dva kúsky, alebo si vychutnať jednu konkrétnu lahôdku. Uvedomte si, že ak si teraz dáte povedzme pizzu, zmrzlinu môžete mať zajtra. Premýšľanie nad správnym výberom vás navyše pribrzdí, aby ste podľahli záchvatu obžerstva.

4. Nemusíte všetko zjesť

Dojedať nútia deti v škôlke, pre vás to neplatí. Ak pri sústredenom jedení pocítite, že ste sýti, odložte príbor a zvyšky si dajte zabaliť alebo odložte na neskôr. Nikdy si nepridávajte. Pomyslite na to, že onedlho bude ďalšie jedlo.

5. Optický klam

Mnohé reštaurácie servírujú menu vo veľkých riadoch, vy to robte presne naopak. Na malom tanieri to najmä s bohatou zeleninovou prílohou vyzerá, že máte veľkú porciu. Oči, ktoré tiež „jedia“, budú spokojné. A keď si každý hlt vychutnáte, aj mozog zaregistruje signál, že už máte toho v žalúdku dosť.

6. Aj zajtra je deň

Túto fintu radia terapeuti aj abstinujúcim alkoholikom. Nepredstavujte si, že kalorické jedlá máte zakázané navždy. Iba dnes ešte nie! Uvedomte si, že nemáte posledné jedlo v živote, a tak nemusíte všetko do seba nahádzať teraz. Zvážte, čo si dáte dnes, a tešte sa, čo ochutnáte zajtra.

7. Pomoc nie je hanba

Niekedy sa život zvrtne tak, že človek si sám neporadí. Platí to aj pri jedení. Pokiaľ dodržiavanie týchto jednoduchým pravidiel pre vás predstavuje problém, ak neviete potlačiť nutkanie prejedať sa a stále myslíte na jedlo, môžete mať poruchu príjmu potravy. Nie je to hanba, je to vec, ktorú vám odborník pomôže vyriešiť.