Česká spisovateľka a výživová poradkyňa z centra celostnej medicíny Cecílie Jílková vyskúšala rôzne diéty, ale dvadsiatich troch kilogramov ju zbavila až populárna surová, teda raw strava. Nešportuje, nepočíta kalórie a nehladuje po piatej večer, naopak, je ustavične.

Cecílie kedysi vážila osemdesiatpäť kíl, dnes šesťdesiatdva.
Cecílie kedysi vážila osemdesiatpäť kíl, dnes šesťdesiatdva.
Zdroj: www.najimseazhubnu, Ludmila Kadlecová , archív V.SC

„Na raw strave je najlepšie, že pôsobí ako liek. Vedľajším efektom detoxikácie organizmu je aj fakt, že sa optimalizuje hmotnosť,“ hovorí. Nie je však extrémistka, pretože si dá aj rybu či varené vajcia. „Nie je nutné jesť všetko iba surové,“ hovorí. Svojim klientom odporúča začať stopercentným raw jedálnym lístkom a postupne prejsť na kombináciu raw a šetrne pripravenej varenej stravy, do ktorej môže pokojne patriť aj kvalitné mäso, ideálne z kravy, ktorá sa pásla voľne, a ryby z lovu.

„Na tejto kombinácii surového a vareného je možné ostať už nastálo bez toho, aby sa vrátili pôvodné zdravotné problémy. Pomer v tejto kombinácii by však mal byť vždy v prospech čerstvej stravy,“ dodáva.

Pozorujte pleť aj náladu

Mgr. Vít Schlesinger, propagátor zdravého životného štýlu

Mgr. Vít Schlesinger, propagátor zdravého životného štýlu
Mgr. Vít Schlesinger, propagátor zdravého životného štýlu
Zdroj: www.najimseazhubnu, Ludmila Kadlecová , archív V.SC

1. Je vitariánstvo pre každého?

Určite nie. Raw strava sa mi napríklad páči, kupujem si niektoré raw potraviny, ale pre môj typ metabolizmu nie je čisto surová strava ideálna. Odporúčam používať sedliacky rozum, skúšať a počúvať svoje telo – aká je stolica, energia počas dňa, nálada, pleť… Poznám niekoľko ľudí, ktorí presne dodržujú raw stravu a majú skvelú pokožku, štíhlu postavu, elán a z očí im srší energia. V tomto prípade rozhodne hovorím áno.

2. Aký je hlavný benefit raw stravy?

Vitariánska strava obsahuje veľa vitamínov, minerálov, vlákniny a je skvelou prevenciou civilizačných ochorení vrátane diabetu, rakoviny aj obezity. Na druhej strane, pri svojej práci s vrcholovými športovcami viem, že pre väčšinu z nich je vitariánstvo, hlavne pre nedostatok bielkovín, nevhodné. Niekto namietne, že orechy a strukoviny tiež obsahujú bielkoviny. Súhlasím, ale väčšina športovcov by musela jesť tieto potraviny na kilá, čo by napokon telu rozhodne neprospelo. Vitariánstvo by som neodporúčal deťom vo vývine a tehotným ženám.

3. Vystačí si telo iba s rastlinnými bielkovinami?

Áno, okrem vrcholových športovocv. Ale ak jete len rastlinné bielkoviny, musíte jesť naozaj dobre, aby ste ich do tela doplnili komplexne. Skvelá alternatíva je konopný a hráškový proteín.

Raw obedové menu Od Cecílie

Ananásová polievka s karí

  • Ingrediencie: 1 žltá kapia, 1 avokádo, tretina ananásu, karí, sirup z agávy
  • Príprava: Všetky zložky okrem sirupu z agávy rozmixujte, aby vznikol hustý krém. Môžete dochutiť sirupom.

Ananásová polievka s karí
Ananásová polievka s karí
Zdroj: www.najimseazhubnu, Ludmila Kadlecová , archív V.SC

Čevapčiči s horčicovým dipom

  • Ingrediencie: 100 g vlašských orechov, 50 g mandlí, 30 g ľanových semienok, 100 g petržlenu alebo karfiolu, 5 sušených rajčín, pol hrste hrozienok, 1 mladá cibuľka, mletá rasca, majorán, 2 lyžice tamari Na horčicový dip: 1 avokádo, 2 lyžice horčičných semienok, soľ, citrónová šťava, sirup z agávy
  • Príprava: Pomeľte vlašské orechy, mandle, ľanové semienka a zmiešajte s odšťaveným karfiolom alebo petržlenom. Sušené rajčiny rozmixujte a pridajte do cesta, rovnako aj nadrobno nasekané hrozienka a cibuľku. Ochuťte, vytvarujte čevapčiči a dajte chladiť. Horčicový dip pripravíte jednoducho: Ošúpte, vydlabte a rozmixujte avokádo, pridajte pomleté horčičné semienka, soľ, citrónovú šťavu a agávu podľa chuti. Aby sa chuť horčičných semienok aktivovala, kvapnite trochu vody.
  • Čevapčiči s horčicovým dipom
    Čevapčiči s horčicovým dipom
    Zdroj: www.najimseazhubnu, Ludmila Kadlecová , archív V.SC

Banánová zmrzlina v orechovom košíčku

  • Ingrediencie: Na zmrzlinu: 8 zrelých banánov, pol šálky kokosového oleja, 500 ml kokosového mlieka, sirup z agávy Na košíčky: 1 šálka mletých orechov, pol šálky strúhaného kokosu, 3 datle, šťava z pol pomaranča
  • Príprava: Ingrediencie na zmrzlinu rozmixujte a dajte mraziť. Nakrájajte datle a rozmixujte s pomarančovou šťavou, zmiešajte s ostatnými ingredienciami na košíčky. Vyrobte valček, rozkrájajte ho na kolieska a vytvarujte košíčky. Dajte ich sušiť na 12 hodín do sušičky alebo rúry na 42 °C alebo stuhnúť do mrazničky. K zmrzline sa hodia datle alebo vlašské orechy.

Banánová zmrzlina v orechovom košíčku
Banánová zmrzlina v orechovom košíčku
Zdroj: www.najimseazhubnu, Ludmila Kadlecová , archív V.SC

Foto:www.najimseazhubnu, Ludmila Kadlecová , archív V.SC