Nedávno sa pochválil na sociálnej sieti raper Rytmus, že sa kúpe v tomto období v jazere. Áno, aj toto je spôsob, ako posilňovať imunitu, ale ak sa vám pri pohľade na ľudí plávajúcich v novembri v prírode ježia všetky chlpy na tele, nemusíte mať výčitky ani pocit menejcennosti. Otužovanie neznamená len plávanie s kryhami alebo oblievanie sa ľadovou vodou v sprche. A hlavne, keď ste to nikdy nerobili. To vám povie každý rozumný lekár, ale aj tzv. ľadový medveď – zimné plávanie v prírodnej vode treba začať už v lete. Plávať pravidelne dvakrát do týždňa, hoci voda a vzduch budú postupne chladnúť. 

Ak ste to tento rok zmeškali, nič nedobiehajte nasilu, aby ste si neublížili. Takže, otužovanie znamená aj to, že:

- budete sa pravidelne pohybovať po vonku, a to za každého počasia. Ideálne je vybehnúť do parku či lesa, či už prší, alebo je hmla.

- keď pôjdete von, nebudete sa obliekať príliš teplo. Zahrejete sa pohybom.

- budete pravidelne vetrať miestnosti, kde sa zdržiavate, a neprekurovať ich. Chodiť po byte v tričku v zime netreba, skôr si oblečte ľahký svetrík, ale nedýchajte prekúrený vzduch.

- doprajete si saunu, ktorú zavŕšite ochladením sa v studenej vode.

- v zime lyžujte, sánkujte sa, pestujte turistiku

Nové kváskovanie

Na zimné plávanie treba ísť postupne, tak ako to urobila herečka Zuzana Vačková (51). Vždy bola zimomravá, a keby jej niekto pred rokom povedal, aby sa išla v novembri okúpať na Zlaté piesky, vysmiala by ho. Začala túto jar studenou sprchou, v ktorej pokračuje, ale pridala aj kúpanie v jazere. Otužovanie nazvala „novým kváskovaním“, z čoho je jasné, čomu prepadla predtým. Na instagrame sa pochválila zábermi ako sa kúpe v jazere so synovcom a do partie vzali aj jej otca.  "Limity máme len vo svojich hlavách. Je ťažké sa vykopať z domu, vyzliecť sa na brehu a prvé sekundy vo vode naozaj nie sú nijako príjemné. Teda pre mňa. Ale potom....! Potom to stojí za to!", dodala odvahu všetkým.

Zuzana Vačková so synovcom v novembrovom jazere.
Zuzana Vačková so synovcom v novembrovom jazere.
Zdroj: instagram

Pozor na únavu

- Začiatočníkom sa odporúča, aby ich skontroloval lekár! Jozef Repčík zo žilinského klubu otužilcov Tučniaky tiež varuje, že do studeného jazera sa netreba vybrať veľmi unavený, nevyspatý alebo s akýmkoľvek telesným diskomfortom. Aj silný prežívaný stres je pre začiatočníka vo vode nebezpečný, hoci práve kúpanie ho neskôr bude aj eliminovať. Treba si najskôr zvyknúť.

- S pobytom v chladnej vode to nemusíte preháňať, stačia 2 minúty dva- až trikrát týždenne.

- Signálom, že treba vyliezť z vody, je moment, keď výrazne tuhnú prsty rúk. Nie je hrdinstvom podchladiť sa. Pred vstupom do vody sa krátko rozcvičte v plavkách, povrch tela sa ochladí a ľahšie vstúpite do vody. Po vyjdení z vody dobre padne horúci čaj so zázvorom, s klinčekmi či so škoricou. Bez alkoholu!

- Treba pamätať: stuhnuté svaly rúk a nôh, ťažšia artikulácia, triaška, mierne závraty, červená pokožka a bledá tvár, zmodrané prsty sa môžu vyskytnúť, keď však majú extrémnu intenzitu, treba hľadať lekára.

- Pozor aj na jazdu autom po kúpaní: podchladený organizmus reaguje pomalšie a horšie sa koncentrujete.

- Po kúpeli v ľadovej vode si nedávajte horúcu sprchu – cievy sa roztiahnu, poklesne krvný tlak, môžete odpadnúť.

- Aby malo otužovanie pre imunitu zmysel, malo by byť systematické. Ak sa mu dlhšie nevenujete, treba začať opatrne odznova. Chladnými, nie však ľadovými sprchami.

- Znášanie chladu je prísne individuálne, ľadové medvede udávajú, že im zmizli alergie, dokonca sa niektorým podarilo otehotnieť, v lete ľahšie znášajú teplo, ustúpili im reumatické problémy, netrápia ich nádych, virózy, chrípky a lepšie zvládajú stres.