Hovoriť o tom, čo všetko spôsobuje nikotín a fajčenie už zrejme nemá význam. Pozrime sa na skoncovanie s cigaretami trochu inak. Ak ste ešte fajčiť neprestali, možno vám pomôže prehľad toho ako sa naše telo so závislosťou vysporadúva a čistí sa. Čo sa teda deje, keď prestanete fajčiť?

20 minút: klesne krvný tlak aj tep na normálne hodnoty a zvýši sa prekrvenie končatín.

8 hodín: obsah jedovatého oxidu uhoľnatého klesne na polovicu a hodnoty nikotínu klesnú až o 90 %.

10 hodín: mierne začína klesať riziko infarktu, v krvi začína byť normálny obsah kyslíku.

1 deň: telo vylúčilo oxid uhoľnatý, čistí sa dýchacia sústava a začínate kašľať. Mozog vysiela prvé abstinenčné príznaky.

2 dni: organizmus sa zbavil nikotínu, máte o niečo lepší čuch a chuť. Stúpa nervozita a podráždenosť.

3 dni: lepšie sa vám dýcha, stopy po nikotíne už nemáte ani v moči. Pľuca nadobúdajú svoju pôvodnú kapacitu, ale pocit krízy pretrváva a prehlbuje sa.

1 týždeň: denne máte na cigaretu chuť minimálne 3x, bolí vás hlava, ste v strese a stále nervózny.

3 týždne: točí sa vám hlava, horšie spíte a neviete oddychovať. Funkcia pľúc sa stále zlepšuje a už klesá aj riziko infarktu.

Prvý mesiac je dôležitá hranica

1 mesiac: Až teraz máte normálne prekrvené ďasná, zlá nálada vás už prechádza, aj lepšie spíte a konečne sa aj sústredíte.

2-3 mesiace: lepšie sa vám chodí, behá a robí akákoľvek fyzická činnosť. Ak ste mali tendenciu priberať, teraz sa to zastaví.

4-9 mesiacov: postupne odchádza chronický kašeľ a bývate menej chorý.

Najlepšie výsledky po rokoch

do 5 rokov: klesne na polovicu nebezpečie infarktu

do 10 rokov: zmenší sa na polovicu možnosť ochorenia na rakovinu pľúc.

do 13 rokov: pravdepodobnosť, že prídete o zuby je už rovnaká ako u nefajčiarov.