Dvíhajte cez podrep

Ak chcete mať istotu, že vás pri nosení nákupu nesekne, veci rozložte podľa váhy rovnomerne do viacerých tašiek. Položte ich do jednej priamky a uprostred nechajte priestor na nohy. Chodidlá tam vsuňte tak, ako vidíte na fotke. Špičky sú v jednej priamke s prednou časťou igelitiek. Vystrite sa, spevnite, urobte mierny podrep a predklon s rovným chrbtom. Hlava je v predĺžení trupu. Uchopte ušká na taškách a pomalým ťahom ich zdvihnite.

Toto nie

Nehrbte sa, plecia neťahajte k ušiam, nezakláňajte ani nepredkláňajte hlavu. Pri dvíhaní a kladení stojte vždy medzi taškami.

Nákupný vozík & kufor

Pokazil sa výťah a vy potrebujete vozík vyniesť sama po schodoch? Postavte sa čelom ku nemu, nohy sú na šírku bokov. Ruky pevne na rúčke, lakte pri tele – neprepínajte ich. Spravte tak hlboký podrep, aby sa bremeno, ktoré idete nadvihnúť, ocitlo približne uprostred brucha – pri vašom ťažisku a počas vystierania ho zdvihnite.

Takto nie

Nikdy tento pohyb nerobte zboku. Neprirodzene by ste pri tom vykrivili chrbticu a zbytočne preťažili polovicu tela a ramená. Najmä pri extrémne ťažkých predmetoch by ste si takouto technikou mohli ľahko ublížiť.

Bezpečne v kancelárii

Či už ste nútená počas svojej práce klásť hore nad úrovňou hlavy ťažké šanóny, škatule, prepravky alebo čokoľvek iné, opäť platí, vždy sa najprv vystrite a spevnite. Dôležitý je aj úchop. Predlaktia a ramená držte v pravom uhle, chrbát vystrite, hlava je v predĺžení trupu, ťažisko – čiže brucho – čo najbližšie k bremenu. Urobte mierny podrep, predmet vezmite zo stola. Prejdite k poličke a bez toho, aby ste sa zaklonili alebo predklonili, vzpažte ruky, zapojte brušné svaly a predmet vyložte hore.

Takto nie

Nevypúčajte a nepovoľujte brucho, nezakláňajte trup ani hlavu, plecia nechajte spustené.

Pozor na mačací chrbát

Pri dvíhaní ťažkých prepraviek buďte čo najbližšie pri nich. Vystrite sa, spevnite a opäť s miernym predklonom a rovným chrbtom si drepnite. Uchopte bremeno, pomalým ťahom sa vystrite, prejdite tesne ku stolu a opatrne ju položte.

Takto nie

Pri dvíhaní neprepínajte lakte, nedvíhajte plecia a pozor na vzdialenosť od prepravky a od stola. Čím ďalej ste, tým viac sa predkloníte a viac zhrbíte. „Mačací“ chrbát nemá pri dvíhaní ťažkých predmetov čo robiť! Koledujete si ním o úraz.