Čím sú paradajky také výnimočné? Keď dozrejú na slnku, nádherne voňajú, sú šťavnaté, bohaté na živiny, neobsahujú tuk, majú nízky glykemický index a minimum soli a cukru.

Za červenú farbu vďačia paradajky karoténom – rastlinným farbivám s mimoriadne silnými antioxidačnými účinkami. Najvýznamnejšie sú lykopén a betakarotén, ktoré posilňujú imunitu, pomáhajú zachovať zdravú kožu, sliznice, srdce a cievy a chránia pred infekciami aj rakovinou. Paradajky sú tiež bohatým zdrojom flavonoidov, najmä kvercetínu a kempferolu, ktoré údajne znižujú riziko demencie a tvorby nádorov.

Chutné a diétne

Keď každý deň zjete 180 g čerstvých plodov, pokryjete tým viac ako polovicu dennej spotreby vitamínu C, takmer štvrtinu vitamínu A, pätinu vitamínu K a približne desatinu vlákniny, tiamínu, pyridoxínu, molybdénu, draslíka, mangánu a chrómu. Pritom toto množstvo má minimálne množstvo energie – iba 150 kJ. Aby však vaše telo dokázalo využiť všetky zdraviu prospešné látky, jedzte paradajky s troškou tuku. Stačí, keď si šalát pokvapkáte olivovým olejom, alebo si vezmete jednu-dve k chlebu s maslom.

Milujú teplo

Tepelnou úpravou sa niektoré skvelé vlastnosti paradajok ešte znásobia. Napríklad lykopén sa tepelnou úpravou neničí, práve naopak – jeho koncentrácia stúpa. Najviac lykopénu obsahuje pretlak, pyré a kečup. V rovnakom množstve kečupu sa nachádza až päťkrát viac lykopénu ako v čerstvých rajčinách. Vedci zistili, že lykopén aktivuje enzýmy, ktoré chránia organizmus pred vznikom nádorov. Nerobí to však sám, ale v spolupráci s inými fytonutrientmi – rastlinnými látkami, ktoré priaznivo ovplyvňujú vaše zdravie.

Tip Glancu: Paradajky si chuťovo najlepšie rozumejú s bazalkou, cesnakom, majoránom, bobkovým listom a s olivovým olejom.

O tom, ako si z paradajok vyrobíte chutný domáci kečup, sa dočítate TU.