Michal Šándori prišiel do šou Reštart, ktorá je práve v televízii, nielen s kilami, ale navyše aj s neľahkým životným príbehom. Prepadol hre na hracie automaty, prišiel o partnerku aj dcéru a kvôli veľkej nadváhe sa mu rúcalo aj zdravie. Ako taxikár mal minimum pohybu, všade sa presúval autom. Docent Viktor Bielik, odborný konzultant slovenských vrcholových športovcov v oblasti športovej výživy, ktorý mu nastavil jedálniček, tvrdí, že schudnúť viac ako 70 kíl sa mu podarilo preto, že má všetko v hlave správne nastavené. A Michal to potvrdzuje: „Nejde to dosiahnuť za dva dni. Je to proces a každému trvá inak. Do reštartu som už išiel s čistou hlavou a s tým, že schudnem. Keď si ľudia neurobia poriadok sami v sebe, v chudnutí nebudú úspešní,“ myslí si Michal Šándori. „Sám pre seba musíte byť najdôležitejší,“ dodáva.

Stále mu príde chuť na niečo dobré a veru, aj
si dá. Ale keď zhreší, odmaká si to. „Dám si
sladké, ale dám si kocku čokolády, alebo iba
niečo ochutnám, už nezjem všetko. Môžem si
dať aj celý veterník, ale na druhý deň musím
byť o hodinu dlhšie v posilňovni. Takže si to
radšej rozmyslím,“ smeje sa Michal.
Stále mu príde chuť na niečo dobré a veru, aj si dá. Ale keď zhreší, odmaká si to. „Dám si sladké, ale dám si kocku čokolády, alebo iba niečo ochutnám, už nezjem všetko. Môžem si dať aj celý veterník, ale na druhý deň musím byť o hodinu dlhšie v posilňovni. Takže si to radšej rozmyslím,“ smeje sa Michal.
Zdroj: TV JOJ

Sedliacky rozum

Táto doba je posadnutá túžbou po štíhlej postave. Existuje toľko literatúry, názorov a zaručených receptov na dokonalú figúru, až sa v tom strácame. Navyše pri stravovaní robíme veľké chyby. Vrhneme sa na diétu podľa krvných skupín, ryžovú alebo bielkovinovú diétu. Po mesiaci sme naozaj o pár kíl ľahší, horšie je to však ďalší mesiac, keď sa ručička na váhe pohne často o viac čísel, než s ktorými sme začali chudnúť. Viktor Bielik však tvrdí, že by postačilo, keby sme sa vrátili k obyčajnému sedliackemu rozmýšľaniu. To, že kalorický príjem musí byť nižší ako energetický výdaj, je známe. Problém vidí v tom, že naše nastavenie na zmenu stravy nie je dlhodobo udržateľné. Pretože to nerobíme správne.

Každé jedlo si
nakombinuje
tak, aby spolu
malo 400 – 480
kalórií – raňajky,
obed aj večera.
Podstatné je, aby
prijal 1800 kalórií.
Obed a večera sú
väčšinou silnejšie
jedlá.
Každé jedlo si nakombinuje tak, aby spolu malo 400 – 480 kalórií – raňajky, obed aj večera. Podstatné je, aby prijal 1800 kalórií. Obed a večera sú väčšinou silnejšie jedlá.
Zdroj: Facebook/Michal Šándori

Aj z čokolády zhodíte, ale ..

… iba na chvíľu. „Schudnúť vie každý, ale málokto to vie udržať. Keď budete jesť každý deň len jeden a pol čokolády a budete piť čistú vodu, tak budete chudnúť. Ale do konca života fungovať na jeden a pol čokoláde neviete,“ hovorí Viktor Bielik. Okrem jednostranných diét so zdravým životným štýlom nemá nič spoločné ani to, keď si z taniera odberáte jedlo len preto, aby ste sa nemuseli hýbať. „Radšej si naservírujeme šaláty, ale nebudeme športovať. Problém je, keď človek presedlá iba na mäso a šalátiky a stráni sa príloh. Potrebujeme komplexný jedálny lístok. Náš organizmus je prispôsobený na väčší príjem sacharidov ako tukov a bielkovín. Cez sacharidy dostávate do tela vitamíny, minerály. Vlákninu z mäsa nezískate. Vitamín A a vitamín C dostanete zo zeleniny a z ovocia, a z obilovín získavate vlákninu. Takže ak sa vynechá táto zložka stravy, tak je to nie komplexné,“ upozorňuje odborník.

Docent Viktor
Bielik, odborný
konzultant
slovenských
vrcholových
športovcov
v oblasti
športovej výživy.
Docent Viktor Bielik, odborný konzultant slovenských vrcholových športovcov v oblasti športovej výživy.
Zdroj: Miroslav Mikláš

Stačí 4x za deň

Preto, ak si chcete udržať zdravú štíhlosť, naservírujte si všetko, ale v malých množstvách. No nepotrebujete jesť päťkrát denne, pokiaľ nie ste dojča. „Keď si zvyknete jesť päť- až šesťkrát za deň, stávate sa otrokom jedla. Po dvoch hodinách máte pocit, že ak si nedáte nejakú tyčinku, zomierate od hladu. Dospelému človeku stačí jesť tri-štyri razy za deň,“ vysvetľuje Viktor Bielik. A pohyb by určite nevynechával. „Keď pracujete osem hodín v kancelárii a teda väčšinu dňa presedíte, hodinové cielené kardio cvičenie je super. Minimálne rýchla chôdza hodinu denne,“ dodáva.

Dnes Michalovi nerobí problém niekoľkokrát vybehnúť aj tieto "nekonečené" schody.
Dnes Michalovi nerobí problém niekoľkokrát vybehnúť aj tieto "nekonečené" schody.
Zdroj: Facebook/Michal Šándori

Vzorový jedálniček na začiatok

Raňajky

35 g varenej šošovice, ½ strúčika cesnaku (1,5 g), ½ citróna (60 g), 1 ČL sezamový olej (5 g), 2 a pol celozrnného, pšeničného chleba, ideálny je kváskový (125 g), 35 g varenej sóje, 1 mrkva (85 g) Na oleji orestujeme do zlatista jarnú cibuľku, nastrúhanú mrkvu a pretlačený cesnak. V nádobe zmiešame orestovanú zmes a uvarenú strukovinovú zmes, pridáme soľ, kurkumu a roztlačený cesnak. Ak je nátierka hustá, pridáme trochu vody. Na záver podľa chuti pridáme citrónovú šťavu.

Obed

Rizoto so sušenými paradajkami
20 g sušených paradajok v oleji, pol stredne veľkej cibule (37,5 g), 55 g ryže Basmati, 1 a pol misky rukoly (25,5 g), 1 Čl repkového rafinovaného oleja (5 g), 55 g biely cottage cheese, pol šálky (250 ml) slepačej polievky bez rezancov Nadrobno nakrájanú cibuľu orestujeme do sklovita. Pridáme neumytú ryžu, restujeme asi minútu a podlejte 20 – 50 ml bieleho vína. Chvíľu necháme alkohol odpariť. Pridáme štipku soli a postupne podlievame vývarom, ryžu zakryjeme. Varíme asi 18 – 20 minút, nie úplne domäkka. Ak by bolo vývaru málo, podlievame už len vodou. Rizoto by malo byť krémové. Ozdobíme ho sušenými paradajkami, čerstvou bazalkou a cottage syrom.

Olovrant

1 hruška (135 g), 1 biely jogurt (150 g, min. 3,5 % tuku), 12 ks mandle (12 g), 1 banán (130 g). Ak máte radšej jablko, vyberte si kyslejšie odrody.

Takto jedáva Michal

Prvé dva – tri mesiace sa iba učil správne kombinovať jedlá. Radí, aby ste si na to privolali odborníka, naučí vás, ako telo funguje a čo je naozaj dôležité. „Keď chcete chudnúť, musíte sa zaujímať o kalórie. Je to pomalé, ale udržateľné chudnutie. Kým si skombinujem jedlo na celý deň, trvá mi to ani nie desať minút. Ale je to desať minút, ktorých venujem sebe, svojmu zdraviu a tomu, čo chcem dosiahnuť. Jem štyrikrát za deň s tým, že posledné jedlo si dám tri hodiny pred spaním,“ hovorí o systéme, na ktorom funguje už takmer rok. Zmena nielen telesná „Kedysi, keď mi niekto povedal, že poď sa prejsť, spýtal som sa, vyzerám ako kamzík? Teraz keď idem na prechádzku, idem, idem a idem ako Forrest Gump,“ smeje sa Michal. „Teraz športujem každý deň. Okrem prechádzok dva až trikrát do týždňa idem do posilňovne, dvakrát do týždňa plávam v bazéne,“ vysvetľuje. Jeho život dostal nový rozmer a vyššiu kvalitu. „Hoci som bol vždy usmiaty, teraz som ešte viac. Som spokojný a hlavne pokojný. Aj stresové situácie viem riešiť oveľa lepšie ako predtým. Je to aj spokojnosti samého so sebou,“ konštatuje na záver.