Lenka Mančíková už o kváskovaní jednu knihu napísala a teraz prichádza s ďalšími receptami, ale aj užitočnými informáciami o vode, cukroch, tukoch či o  fermentovanej vode. Ešte ste o nej nepočuli?

Vykvasená voda

Vykvasiť sa dá takmer všetko, nielen kapusta, ale aj ovocie, bylinky či kvety. Dokonca aj voda. „Pripravujem si ju najmä v lete, keď máme dostatočné množstvo ovocia zo záhrady od rodičov,“ radí Lenka v knihe Kvások, no dodáva, že použiť sa dá aj banán, melón alebo sušené ovocie, ktoré vodu krásne zafarbia. Skvasená voda nie je iba veľmi zdravá, ale dá sa použiť aj na pečenie kváskového chleba: „Už po niekoľkých dňoch si ňou môžete založiť kvások a nemusíte čakať 10 až 14 dní, kým sa z neho dá piecť.“

Ako na to? Na fermentovanú vodu potrebujete hrsť rôzneho ovocia, 1 PL sušeného ovocia, prevarenú a vychladnutú vodu a 1 PL cukru alebo medu.

Ovocie vložte do sklenenej sterilizovanej nádoby, veľké kusy nakrájate. Zalejte vodou, pridajte sladidlo, sušené ovocie, zakryte napríklad čiapkou do sprchy a nechajte stáť na teplom mieste. Ak máte fľašu s pevným uzáverom, nezabudnite vypúšťať plyny, aby nádoba neexplodovala.

Kvások z vody

Ovocie, ktoré musí byť celé ponorené, aby k nemu nemal prístup vzduch, najprv klesne na dno. Do 24 hodín začne stúpať hore, a keď pláva na hladine, voda je hotová. Dôležité je ovocie v čase kvasenia aspoň 2-krát denne dobre premiešať drevenou alebo plastovou lyžicou.

A čo ďalej? 1 PL ražnej celozrnnej múky a 2 PL fermentovanej vody zmiešajte v sklenej nádobe a dajte v teple kvasiť. Kvások by mal zdvojnásobiť objem a objavia sa bubliny.

Potom vezmite vzniknutý kvások, pridajte 2 PL fermentovanej vody, 2 PL ražnej celozrnej múky a nechajte zase kvasiť. Kvások bude hotový za 6 – 8 hodín. Použite ho do cesta, a ak ho chcete viac, druhý krok zopakujte. A nezabudnite si odložiť časť kvásku do chladničky na ďalšie pečenie.

Dobrý tip:  Zlepšite vlastnosti kváskového chleba

Zápara sú sparené semienka alebo múka, ktoré sa pridávajú do cesta. Sparením sa aktivujú rôzne enzýmy a cesto je potom obohatené o aminokyseliny a ďalšie prospešné látky. Výsledkom je vláčnejší a nutrične hodnotnejší chlieb.