Väčšina československých populárnych celebrít a influenceriek vďačí svojej „sláve“ propagácii oblečenia, kozmetike či predvádzaniu svojich kriviek. Skúšajú najnovšie rúže, módne trendy a reklamujú kúsky na svojich vyšportovaných telách. Lenka Vojtovič sa im počtom sledovateľov na svojom profile hravo vyrovná, i keď sa zameriava na niečo celkom iné – fyzioterapiu.

Aj preventívne

Služby fyzioterapeutov už v súčasnosti nie sú len o rehabilitáciách po zranení, operácii či pri bolestiach chrbta. Kvôli počítačovej dobe ju častejšie vyhľadávajú ľudia so sedavou prácou, amatérski športovci a dokonca aj takí, ktorí prídu pre istotu len preventívne.

Dôležitosť tohto odvetvia sa snaží ľudom ukázať Lenka Vojtovič. Fyzioterapiu v nejakej forme potrebujú aj zdraví ľudia a často o tom ani nevedia – zlé dýchanie, držanie tela či nesprávne predvedie úplne základných pohybov ako napríklad drep. „Teším sa, že aj naše centrum čoraz častejšie preventívne navštevujú ľudia, ktorí nemajú akútne problémy, ale chcú zlepšiť svoje pohybové stereotypy a naučiť sa základy pohybu,“ pochvaľuje si.

Nezničiť sa

Verejnosť edukuje cez populárnu sociálnu sieť Instagram náučnými videami. Vysvetľuje v nich napríklad, ako pri cvičení správne dýchať, ktorým cvikom sa vyhýbať, no hlavne ako cvičiť efektívne a správne tak, aby si ľudia cvičením zároveň svoje telo neničili. A zdá sa, že to funguje – profil pohybového centra, ktoré spolu s manželom založila v Prahe, sledujú desaťtisíce ľudí.

Marketingová zručnosť

Veľký ošiaľ vyvolala séria krátkych videí, v ktorých Lenka analyzovala tréningové plány vychytených svetových cvičiteliek. „Vysoký počet sledovateľov na Instagrame a Youtube nezaručuje pravdivosť informácií ani vzdelanosť v danom odbore. Svedčí skôr o marketingovej šikovnosti a zručnosti. To je potrebné uvedomiť si,“ upozorňuje na začiatok Lenka. V recenziách sa snaží upriamiť pozornosť hlavne na predvedenie cvikov, prípadne zvolenie ich jednoduchších či funkčnejších variantov.

Môžete si uškodiť

Napríklad Nemka Pamela Reif má na kanáli Youtube stovky videí – sľubujú spevnenie zadku, silné nohy či vytvarovanie tehličiek na bruchu. Jej tréningy majú desiatky miliónov pozretí a azda neexistuje žena, ktorá sa počas karantény jej cvikmi v domácej zostave neinšpirovala. Fyzioterapeutka však upozorňuje na to, že niektorými cvikmi z takýchto zostáv si môžete skôr uškodiť, ako pomôcť.

„Recenzie na cvičebné zostavy najznámejších youtuberiek som začala robiť práve preto, aby som poukázala na úskalia rôznych online programov, ktoré nie vždy obsahujú najlepšie zvolené a predvedené cviky... A hlavne, aby ľudia začali nad spôsobom, akým sa pohybujú, viac rozmýšľať,“ dodáva.

Pozor na brušáky

Mnoho cvikov, ktoré totiž ľudia bežne cvičia, nie sú pre nich vhodné. Obľúbené brušáky či skracovačky na Lenkinom profile nenájdete: „U bežnej populácie je potrebné brušné svaly posilňovať rovnomerne, spolu s ostatnými svalmi trupu, nie izolovane. Skracovačky či sklapovačky vedú k vzniku nerovnomerného myofasciálneho napätia, keď pracujú najmä povrchové svaly. Hlboké svaly brucha, chrbta, panvového dna a bránica nepracujú optimálne,“ objasňuje.

Namiesto klasických brušákov je lepšia pozícia tzv. motorkár. Správne predvedenie je však vhodné nacvičiť si s fyziotera­peutom.
Zdroj: archív Lenka Vojtovič

Radšej k odborníkovi

Samostatnou kapitolou je aj diastáza. V tomto prípade cvičenie podľa online cvičebných programov vôbec neodporúča. „Bohužiaľ sa aj v dnešnej dobe stretávame s odporúčaním nevhodných a nesprávne predvedených cvikov ženám po pôrode či u ľudí s rozstupom priamych brušných svalov,“ vysvetľuje s tým, že ak má žena nefunkčnú brušnú stenu alebo má pocit, že má rozstup, odporúča radšej navštíviť fyzioterapeuta, ktorý s ňou bude pracovať individuálne.

Nesprávne zanožovanie

Obľúbeným cvikom vo svete fitnesinfluenceriek je aj zanožovanie, či už v stoji, alebo v pozícii „na štyroch“. Aj pri ňom si však treba dávať pozor. „Samotný cvik nie je zlý. Zlé býva veľmi často jeho predvedenie – nadmerné prehnutie driekovej chrbtice, záklon krčnej chrbtice s preťažovaním svalov krku a šije, rozpojený stred tela s neaktívnou trupovou stabilizáciou,“ opisuje Lenka.

Pri správnom predvedení by ste mali mať chrbticu napriamenú, aktívny vnútrobrušný tlak, vyplnený priestor medzi lopatkami a oporu o celé dlane. Pohyb dolnej končatiny má byť izolovaný a neprenáša sa do driekovej chrbtice.

„Zanožovanie však v našom ponímaní nevyužívame primárne na tréning sedacích svalov, ako to býva často prezentované fitnesinfluencermi. Existujú aj funkčnejšie cviky, do ktorých sa dostávame napríklad prirodzene v priebehu dňa: drepy, výpady a podobne,“ dodáva k trénovaniu.

Aj pre tehotné či deti

Klientelu Lenkinho centra tvorí veľké množstvo ľudí s chronickými aj niekoľkoročnými problémami v oblasti chrbtice, ale venujú sa tiež gynekologickej fyzioterapii. Pomáhajú deťom od 5 rokov a amatérskym a vrcholovým športovcom. Športovcov spozná už pri vymenovávaní prvých príznakov: „Každý šport má svoje špecifické preťaženia, ktoré môžu ovplyvňovať držanie tela a pohybové stereotypy. Napríklad hokejistov často spoznám podľa typickej ‚kačacej‘ chôdze,“ smeje sa.

Ako spoznať kvalitu?

Návštevu fyzioterapeuta Lenka odporúča aj ľudom, ktorí začali vykonávať nejakú novú pohybovú aktivitu alebo šport, aby sa naučili správne a funk­čne rozcvičovať a tiež následne po výkone kvalitne relaxovať a uvoľňovať. A ako vlastne spoznať dobrého fyzioterapeuta?

„Okrem vzdelania je dôležité, že má daný fyzioterapeut dobré referencie. Mal by byť empatický a určite by vám mal byť aj sympatický a vzbudzovať vo vás dôveru. Ľudskou rečou by vám mal byť schopný dokázať vysvetliť príčinu vašich ťažkostí, a ak si s niečím nevie poradiť, konzultuje s inými odborníkmi alebo vás pošle na doplňujúce vyšetrenia,“ uzatvára.