1.    Nefajčite. Fajčenie tabaku je jeden z najrozšírenejších rizikových faktorov, podieľajúcich sa na vzniku viacerých ochorení vrátane ischemickej choroby srdca, chronickej obštrukčnej choroby pľúc, ako aj nádorových ochorení. Bezpečné fajčenie neexistuje. Za úvahu stoja aj ušetrené peniaze za cigarety, ktoré sa dajú využiť lepšie.

 

2.    Alkohol nepite, prípadne len s mierou. Ak si neviete predstaviť vyškrtnúť alkohol z jedálnička úplne, miernite sa v jeho konzumácii. To znamená denne maximálne dva nápoje u mužov a jeden nápoj u žien. Nápoj znamená pohár vína, pol litra piva, prípadne kalíštek destilátu. Určite nepite v situácii, kedy by vám alkohol bránil v zodpovednom správaní, predovšetkým pred riadením vozidla. Navyše alkohol je kalorickou bombou.

3.    Zdravo sa stravujte. Nehovoríme o striktných diétach, ani potrebe konzumovať špeciálne potraviny, ktoré nájdete len v jednom obchodíku na konci mesta. Uprednostňujte celozrnné obilniny. Zaraďte do svojho jedálnička viac ovocia a zeleniny.

Obmedzte príjem kuchynskej soli, živočíšnych tukov a cukrov. Skúste dať napríklad pri najbližšom pečení do zákusku o tretinu menej cukru, ako máte napísané v recepte. Väčšinou rozdiel chuťovo ani nepostrehnete, prípadne vyjdú na povrch iné príchute, ktoré predtým potláčala intenzívna sladkosť.

4.    Ste smädní? Napite sa čistej vody. Na rozdiel od iných krajín, na Slovensku je vo väčšine regiónov veľmi kvalitná aj obyčajná voda z vodovodu. Využime to! Ak vám chutia niektoré sladené nápoje, nemusíte sa ich úplne vzdať, ale nepite ich od smädu.

5.    Pravidelne sa hýbte. Optimálne je 30 – 60 minút primeranej fyzickej aktivity 4 až 5-krát do týždňa. Jej intenzita a druh závisí od kondície, zdravotného stavu a možností. Ak sa ale rozhodnete radikálne zvýšiť vašu fyzickú aktivitu, určite nebude na škodu absolvovať predtým preventívnu lekársku prehliadku a poradiť sa s lekárom. Vykonávajte aktivitu, ktorá vám robí radosť. Pohyb nemá byť nepríjemnou povinnosťou, ale niečo, na čo sa budete vopred tešiť.

6.    Naučte sa relaxovať. Buďte aktívni, ale naučte sa aj oddychovať a relaxovať. Môže sa zdať, že sa tieto dve tvrdenia vylučujú, no v skutočnosti sa krásne dopĺňajú.

7.    Nezabúdajte na preventívne lekárske prehliadky. Ich pravidelným absolvovaním možno odhaliť mnoho porúch zdravia už v ranom štádiu, a tak predísť rozvinutým ochoreniam, ktoré by vám poznačili život, alebo ho priamo ohrozili.

8.    Počúvajte odborníkov. Ak vám lekár predpíše lieky, užívajte ich podľa predpisu. Nevysadzujte svojvoľne liečbu, aj keby sa vám zdalo, že ste už zdraví. To platí najmä pre liečbu vysokého krvného tlaku, cukrovky, astmy a iných chronických chorôb. Sú zákerné tým, že nebolia, neobmedzujú nás a pritom nenápadne poškodzujú organizmus. A pritom v mnohých prípadoch je k dispozícii účinná liečba s minimálnymi vedľajšími účinkami, ktorá môže na mnoho rokov odvrátiť chorobný proces a udržať dlhý a plnohodnotný život.

9.    Užívajte si život. Zdravá životospráva vôbec neznamená nudný život „suchára“. Je prostriedkom k tomu, aby sme sa čo najdlhšie dokázali plnohodnotne a čo najdlhšie tešiť so života a jeho veľkých i malých darov, ktoré k nám každodenne prichádzajú. Prečo sa o ne oberať?

10.   V zdravom tele zdravý duch. Nezabúdajte ani na duševné zdravie. Myslite pozitívne. Neprechovávajte v sebe hnev, závisť a nevraživosť. Naopak, snažte sa v ľuďoch okolo seba nájsť to dobré a dajte im to najavo. Svet bude krajší.

Zdroj: uniba.sk