„Kohútie stopy sú jemné vejárové vrásky, ktoré sa vytvárajú v očných kútikoch. Tieto vejáriky sú spôsobené najmä stratou kolagénu a elastínu v pokožke a každodennými mimickými pohybmi tváre. Zvýrazňujú ich slnečné žiarenie, pôsobenie voľných radikálov, stres, nevhodná strava a niektoré zlozvyky ako fajčenie alebo pitie alkoholu,“ hovorí Iveta Štecová (45), cvičiteľka a lektorka tvárovej gymnastiky. Čím všetkým si podľa nej môžete pomôcť, aby vaša tvár zostala čo najdlhšie krásna a zdravá? Všetko sa začína na vašom tanieri!

"Zabudnite na botox, injekcie či drahé doplnky stravy. Existuje mnoho potravín, ktoré kolagén prirodzene obsahujú a pomáhajú v boji proti linkám, vráskam a iným znakom starnutia," hovorí Iveta Štecová. 

Vývar z kosti

Ak by som mala odporučiť len jednu potravinu, ktorá zvýši produkciu kolagénu, bol by to vývar z kostí. Zatiaľ čo väčšina potravín obsahuje antioxidanty a iné živiny pomáhajúce organizmu syntetizovať kolagén, vývar z kostí je jedinečným pokrmom obsahujúcim prirodzene dostupnú formu kolagénu, ktorú telo dokáže ihneď využiť.

Chudé mäso

Odporúčam najmä morčacie. Obsahuje dôležitú aminokyselinu karnozín, ktorá bojuje proti vráskam a znižuje ich hĺbku. Podporuje pružnosť pokožky a omladzuje kožné bunky.

Divoký losos

Voľne plávajúci losos obsahuje zinok – minerál aktivujúci proteíny potrebné na syntézu kolagénu. Divoký losos je výborným zdrojom omega-3 nasýtených mastných kyselín, ktoré sú nápomocné pri budovaní zdravých kožných buniek.

Zelená listová zelenina

Je bohatá na živiny predchádzajúce rôznym ochoreniam, je však silná aj v prevencii straty kolagénu.

Citrusy

Vitamín C pomáha spájať aminokyseliny potrebné na tvorbu kolagénu, ako napríklad prolín potrebný v pre-kolagénovej výrobnej fáze. Vitamín C napomáha bunkovú obnovu a regeneráciu, preto sa odporúča ako prevencia pred vráskami a pridáva sa do kozmetiky.

Vajcia

Slepačie vajcia obsahujú kolagén nachádzajúci sa v žĺtku a membránach vaječných škrupín. Vajcia sú tiež bohaté na síru, minerál dôležitý na tvorbu kolagénu. Síra podporuje druhú fázu detoxikácie pečene, keď sa telo zbavuje škodlivín z vonkajšieho prostredia, ktoré bránia tvorbe kolagénu.

Zaraďte do stravy bobuľovité ovocie, paradajky, tekvicové semienka, avokádo, cibuľu a cesnak.