Liečivá huba plná glukánov urobí pre vaše zdravie viac, než by ste možno očakávali. Lekári tradičnej čínskej medicíny, kde sa používa už vyše dvetisíc rokov, jej právom dali poetický názov „božský kvet“.

Odkiaľ berie silu?

Jedinečnú kombináciu zdraviu prospešných látok čerpá hliva ustricovitá v prírode z kmeňov stromov, na ktorých rastie. Dnes sa na výrobu rôznych liečivých prípravkov pestuje celoročne v prísne kontrolovaných podmienkach.
Hliva patrí medzi jedlé huby s vysokou nutričnou hodnotou. Obsahuje veľa vlákniny, sacharidy, bielkoviny, esenciálne aminokyseliny, vitamíny B1, B2, B3, B5, B7 a C, z minerálnych látok vápnik, železo, horčík, fosfor, draslík, selén, zinok a sodík. Okrem toho sa v hlive nachádza široké spektrum vzácnych látok, ako sú glukány, glykoproteíny, lektín, lovastatín, ostreolyzín a množstvo enzýmov. Výskumy ukázali, že na ľudský organizmus veľmi priaznivo pôsobí polysacharid beta-D-glukán, a to nielen pri prevencii rôznych ochorení, ale aj pri ich liečbe.

Hliva patrí medzi huby s vysokou nutričnou hodnotou.
Hliva patrí medzi huby s vysokou nutričnou hodnotou.
Zdroj: Profimedia.sk,archív

1 Zmierňuje zápaly

Polysacharidy obsiahnuté v hlive pomáhajú hojiť chronické infekcie a zápaly. Podávanie hlivy zmierňuje zápaly kĺbov pri reumatoidnej artritíde, zmenšuje poškodenie sliznice pri Crohnovej chorobe a iných zápalových ochoreniach čriev, dokonca pomáha aj pri niektorých srdcovo-cievnych chorobách, ktoré patria medzi zápalové. Výhodou hlivy je to, že ju môžu jesť aj diabetici, celiatici, budúce i dojčiace mamičky.

2 Znižuje oxidačný stres

Keďže žijeme v prostredí, kde je všade prítomný kyslík, v našom tele prirodzene vznikajú takzvané reaktívne kyslíkové častice. Tieto voľné kyslíkové radikály a ich zvýšená prítomnosť v organizme spôsobujú oxidačný stres, ktorý je príčinou mnohých vážnych ochorení vrátane rakoviny.

Extrakt z hlivy, betakarotén a vitamíny C a E výrazne znižujú oxidačný stres a nasledujúce poškodenie orgánov i riziko rozvoja nádorových ochorení. K prevencii rakoviny prispieva aj lektín, ktorý pôsobí priamo na rakovinové bunky tým, že zastavuje ich delenie alebo ich priamo likviduje.

3 Skrášľuje pleť i postavu

Antioxidačné účinky hlivy majú aj ďalší pozitívny efekt – spomaľujú starnutie tkanív, skrášľujú a regenerujú pokožku a chránia ju pred škodlivým pôsobením UV žiarenia.

Hliva funguje ako prebiotikum. Obsahuje nestráviteľnú vlákninu inulín, ktorá slúži ako potrava pre užitočné probiotické baktérie v hrubom čreve. Pravidelná konzumácia hlivy sa osvedčila aj pri chudnutí, pretože pomáha znižovať celkový objem telesného tuku.

4 Chráni srdce a cievy

Medzi hlavné rizikové faktory srdcovo-cievnych ochorení patrí dlhodobo zvýšená hladina cholesterolu. Na jej znižovanie sa používajú lieky – statíny. V hlive sa nachádza špeciálna látka lovostatín, ktorý priaznivo pôsobí na hladinu tukov v krvi a spolu s vlákninou znižuje hladinu celkového i „zlého“ LDL cholesterolu v krvi a tým aj riziko rozvoja srdcových a cievnych chorôb. Na rozdiel od syntetických liekov nemá vedľajšie účinky.

5 Posilňuje imunitu

Betaglukán podporuje imunitný systém tak, že aktivuje makrofágy – bunky, ktoré tvoria prvú obrannú líniu tela. Ich hlavnou úlohou je pohlcovať a zneškodňovať choroboplodné mikroorganizmy a defektné bunky, ktoré môžu vyvolať rôzne infekcie, alergie i nádorové bujnenie. Glukány sa využívajú aj na prevenciu a liečbu vírusových a bakteriálnych ochorení, pretože pôsobia šetrne, nepoškodzujú organizmus a nemajú negatívne vedľajšie účinky.

Hlivová panvička je chutná, ale hlavne zdraviu prospešná.
Hlivová panvička je chutná, ale hlavne zdraviu prospešná.
Zdroj: Profimedia.sk,archív

Foto: Profimedia.sk, archív

Hlivová panvička

Príprava tohto chutného a variabilného jedla nezaberie viac ako pol hodiny. Hotové jedlo podávajte s chlebom, uvarenou ryžou, so zemiakmi alebo s cestovinou. Zakaždým dosiahnete inú skvelú chuť.

  1. Trs hlivy rozoberte, tuhé konce odrežte. Klobúčiky nakrájajte na prúžky.
  2. V panvici na rozpustenom masle prudko orestujte nadrobno pokrájanú cibuľu. Pridajte hlivu, osoľte, okoreňte mletým čiernym korením, premiešajte a spolu pár minút opečte.
  3. Podľa chuti pridajte aj ďalšiu zeleninu, napríklad mrkvu, cuketu, tekvicu a podobne.
  4. Podlejte trochou vývaru alebo vody a za občasného premiešania poduste domäkka.