Obmedzenie pohybu nesie so sebou množstvo problémov. Na vine býva aj osteoartróza -  chronické, progresívne degeneratívne ochorenie, pri ktorom sa odbúrava kĺbová chrupka a ako sa postupne stráca, vedie to k poškodeniu kosti, kĺbového puzdra,  svalov a štruktúr okolo kĺbov a puzdra šľachy. Ako znížiť pravdepodobnosť vzniku osteoartrózy?

1. Jedzte zdravú a vyváženú stravu – mala by byť bohatá na vitamíny a minerály

2. Pite dostatok tekutín

3. Udržiavajte optimálnu hmotnosť – nadváha a obezita zaťažujú kĺby

4. Udržiavajte celkovú fyzickú kondíciu – ľudia so slabším svalstvom majú väčší nábeh na artrózu

5. Dbajte na správne držanie tela – chráni kĺby

6. Nepreťažujte jednostranne kĺby a chrbticu – vhodné športy sú napríklad plávanie, bicyklovanie, strečing,

joga...

7. Nezostávajte dlho v jednej polohe - dlho neseďte ani nestojte, aby nestuhli svaly a kĺby

8. Doprajte si relax – možno vás to prekvapí, ale aj dlhodobý stres totiž vedie k vzniku artrózy

9. Noste vhodnú obuv – vysoké opätky preťažujú kĺby, najmä kolená a chrupky sa rýchlejšie opotrebúvajú

10. Vyvarujte sa úrazov – úrazy a zlomeniny kĺbov vedú vo vyššom veku k vzniku artróz

Postihuje aj mladších?

Osteoartróza nie je len chorobou vyššieho veku! "Čím je človek starší, tým väčšia je pravdepodobnosť, že bude trpieť prejavmi osteoatrózy. Ale samozrejme, táto choroba postihuje aj mladých ľudí. Napríklad ako dôsledok zápalových ochorení. Pri juvenilnej chronickej artritíde, ktorá sa prejaví už detstve, je poškodenie chrupky i kosti už mladom veku veľmi výrazné," hovorí ortopéd MUDr. Andrey Švec, PhD., MPH.