Čo na to psychoterapeutka Helga Menkeová?

Chcela stará mladou byť – samozrejme, kto by nechcel byť fit a dobre vyzerať s pribúdajúcimi rokmi. Lenže len málokomu sa to podarí. V drvivej väčšine sa to nevydarí tým, ktorým sa nechce tvrdo makať kvôli úspešnému výsledku. A tí potom ohovárajú... Ako by ste mali postupovať? Jednoznačne s vtipom, nadhľadom, so sebavedomím a s pochopením pre komplexy menej talentovaných.

Príbeh o závisti

Raz som počula manželský pár hovoriť o silných stránkach jeden druhého. On jej hovorí: „Ja na tebe obdivujem tvoj spoločenský úspech. Aká si populárna. A aj ti to závidím. Tak ťa niekedy v spoločnosti podpichujem, ignorujem alebo rovno znevažujem. Aj ja by som chcel byť taký obľúbený, ale neviem, ako na to.“ A ona mu odpovedala: „Ak chceš, prezradím ti jedno zo svojich základných vzťahových pravidiel. VŽDY uprednostniť človeka pred povinnosťami. Ak niečo robím a zavolá kamoška, či mám na ňu čas, vždy si ho nájdem a robotu dorobím napríklad na úkor spánku. Ak ma niekto pozve na návštevu, vždy to prijmem a prídem, aj keby sa mi akokoľvek nechcelo. A keď sa s niekým rozprávam, vždy sa naňho plne sústredím, akoby bol jediný v miestnosti.“ On sa zamyslel a odpovedal: „To je strašne náročné. To+ko nie som ochotný investovať. Uspokojím sa teda s tým, že ti budem závidieť.“

Ohováranie potvrdzuje vašu prevahu

Dá sa v tomto príbehu nájsť paralela pre vás, Zuzka? Je pre vás podporou? Nech zlé jazyky hovoria, čo chcú, ja tvrdím, že veľa vecí v živote funguje spravodlivo. Tak je to napríklad s postavou ženy po päťdesiatke. Len máloktorá má gény a štíhla zostane zadarmo. Väčšina priberie, je to tak prirodzené, tak sa mení v priebehu rokov metabolizmus. A niektoré spohodlnejú a ešte si priložia k nevyhnutnej nadváhe pár kilogramov z dezertov a vysedávania pri telke.

Nie sú ochotné šliapať každý víkend na bicykli, chodiť pešo, nepoužívať výťah... Nie sú ochotné investovať úsilie do náročných vecí, a tak im zostane už len ohováranie a závisť. Naproti tomu, vy ste zostali verná športu, ktorý je veľmi dôležitý pre duševnú stabilitu. Jeho súčasťou sú drobné víťazstvá a prehry, a preto skvele pripravuje človeka zvládať neúspechy, nevzdať sa a v prípade víťazstva vedieť precítiť okamih, zažiť naplnenie, potvrdiť si svoju schopnosť bojovať. Zuzka, blahoželám vám k udržaniu mladistvého aktívneho ducha aj v päťdesiatke. Užívajte si výsledky svojho poctivého úsilia. A buďte vdačná za to, že sa nájdu kolegyne, ktoré svojím ohováraním potvrdzujú váš náskok a prevahu.

Človek je bio-psycho-sociálna jednota. Nedá sa podceniť ani jedna z týchto troch oblastí. Je to stolička s troma nohami, ak jedna bude kratšia alebo slabšia, celá stavba padne. To znamená, že ak sa chcete cítiť dobre, musíte zveľaďovať:

  • svojho ducha – čítať, učiť sa nové veci, trénovať mozog,
  • sociálne vzťahy – udržiavať živé kamarátstva, kolegiálne vzťahy a hlavne láskyplné rodinné putá,
  • telesnú stránku – športom, pohybom, spánkom a stravou.