Spomínate si na úsmevné zážitky partie záletných drevorubačov v legendárnej komédii Juraja Jakubiska Nevera po slovensky? Alebo ste si zgustli na trpko-smiešnom filme o kamarátstve troch rozdielnych chlapov Pokoj v duši s Romanom Luknárom a Jaromírom Hanzlíkom? Oba príbehy spájajú koľaje Čiernohronskej železničky.

Železnička v Čiernom Balogu je technický unikát.
Zdroj: JÁN DZÚR

Už je to takmer štyridsať rokov čo mala skončiť na šrotovisku, no pár jedincov sa o osud unikátnej technickej pamiatky rozhodlo zabojovať. Robili to s takým nadšením, že z hrdzavejúcich kusov železa vyčarovali najväčšie lákadlo Horehronia.

Zapískala v roku 1992

Železnička pôvodne merala vyše stotridsať kilometrov. Zvážali ňou drevo, slúžila na prepravu ľudí, pomáhala v Slovenskom národnom povstaní. Na svojom plánovanom sklonku už ale nevládala konkurovať automobilovej preprave.

 

Prvý vláčik na opravenej trati prvý raz opäť zapískal prvého mája roku 1992, dnes premáva na zlomku pôvodných trás no jazda ním dokáže očariť. Po koľajniciach fujazdia tromi smermi zrekonštruované historické vozne, vrátane reštauračného. Svetovou raritou trasy smerom na Dobroč je ale jazda vlaku pomedzi tribúnu a futbalové ihrisko!

Železnička v Čiernom Balogu je technický unikát.
Zdroj: JÁN DZÚR

Nekupujete si  lístok

Výlet Čiernohronskou železničkou si toto leto užijete každý deň zatiaľ do 19. septembra, cena jednej spiatočnej vstupenky pre dospelého sa začína na sume 9,90 eur. Veľa? Podľa nadšencov, ktorí vláčik opravujú, si nekupujete lístok, ale vstupenku do minulosti. Každý rok si jazdu historickou železničkou dopraje asi 70 tisíc výletníkov...