Lesných železničiek v minulosti na Slovensku fungovalo viacero. Na jednu si môžete zaspomínať aj na okraji obce Vígľaš na strednom Slovensku. Jej trasa viedla od drevoskladu v dedine do dvadsať tri kilometrov vzdialenej osady Kyslinky pod Poľanou.

Výstavbu na tie časy unikátneho diela dokončili v roku 1907. Stála milión korún a celú ju zaplatil Fridrich Habsburský, arcivojvoda, ktorý býval v dnešnom Prezidentskom, no predtým Grassalkovičovom paláci.

Fotil ju aj Švajčiar

Okrem dreva a lesných robotníkov železnička neskôr vyvážala aj turistov, niekedy dokonca ťahala bufetový vozeň. Svoju prevádzku ukončila v roku 1975, keď ju nahradili nákladné autá. Dovtedy si na jej trati zapískalo jedenásť mašín, medzi nimi aj parný rušeň, ktorý dnes stojí vo Vígľaši.

Takto ju videl ďalší fotograf Ondrej Řepka.
Zdroj: FACEBOOK - Lesná železnica Vígľaš – Kyslinky – ONDŘEJ REPKA, HERMANN TESTER

Ako vyzerala dokumentujú fotografie Švajčiara Hermanna Testera. Ten lesnú železničku Vígľaš - Kyslinky navštívil 18. septembra 1973. Ďalšiu peknú sériu nafotil Ondrej Řepka.

V našej galérii nájdete aj obrázky najslávnejšej slovenskej lesnej železničky v Čiernom Balogu