Aj on musel svoje kamenné obchody zatvoriť a hľadať cestu, ako sa v súčasnosti uplatniť. Do svojej ponuky značka zaradila dnes nevyhnutné rúška a Juraj Králik verí, že ich oblečenie, ktoré je v prvom rade funkčné, bude v týchto časoch viac žiadané ako odevy, ktoré sú trendovou záležitosťou jednej sezóny.

Vaše prevádzky s turistickými potrebami a športovými odevmi sú v týchto týždňoch zatvorené, čo je tiež jedno z opatrení, ako predchádzať šíreniu COVID 19. Do akej miery pociťujete tento stav na vlastnom podnikaní?

Dnes sa ukazuje, že mať pripravený e-shop a nespoliehať sa len na kamenné predajne, bola vždy dobrá voľba. Očakávam, že túto zmenu príjmu aj ľudia a podstatne sa aj v budúcnosti zvýši podiel online nákupu.

Taktiež čakám zmenu správania spoločnosti. Môže sa reálne stať, že predajne aj po skončení pandémie zostanú v nedeľu naďalej zatvorené, ako to bolo aj v minulosti. Čo by som ja osobne privítal, pretože by sa tým posilnila základná bunka spoločnosti – rodina, ktorá bola rozdrobená po obchodných centrách. Zníži sa tlak na nákladovosť prevádzok, lepšie sa bude plánovať.

Náš segment, samozrejme, súvisí so zdravím a pohybom, cítime tieto zmeny, očakávame zvýšený záujem ľudí o trávenie času v prírode. Zároveň však nezatvárame oči pred faktom, že v spoločnosti bude menšia kúpyschopnosť a outdoorové oblečenie nebude patriť medzi priority ľudí.

Môže táto kríza teoreticky ohroziť existenciu značky ZAJO?

Teoreticky áno, ale darí sa nám robiť všetko preto, aby sme z nej vyšli naopak ešte silnejší. Myslím si, že táto situácia ukáže, kto je dostatočne silný a flexibilný, kto dokáže adekvátne zareagovať, aby ho to do budúcna ešte posilnilo. Práve ťažké časy sú obdobím zmeny a prerodu a je na každom z nás, či bude tá zmena pozitívna alebo negatívna. Značka ZAJO existuje 24 rokov a za ten čas, za ktorý som si prešiel viacerými ťažkými obdobiami, krízami a prekážkami, som sa mnohé naučil. Najmä to, aby som si tvrdohlavo nestál za svojím a prispôsobil sa aktuálnej situácii, bez ohľadu na to, aká zložitá je. Ak niečo nemám pod kontrolou, nemá zmysel sa tým zaoberať a lamentovať, musím čeliť realite a konať podľa aktuálnych faktov.

Nebolo to jednoduché, ale z každej krízy sme napokon vyšli ako víťazi a pevne verím, že v tomto prípade to nebude inak. Keby sme neboli schopní ustáť obdobie krízy, pravdepodobne by sme už dávno neexistovali.

Ako sa zmenil váš režim po vypuknutí tejto krízy? Ako dnes vyzerá váš bežný deň?

Každé ráno mám nastavený budík na 4:00 a odchádzam do prírody. Bežne denne našliapem aj 15 kilometrov a pozriem si východ slnka, je to môj spôsob, ako si dať dokopy myšlienky a pripraviť sa na celý deň. Okamžite potom idem do práce, kde máme teraz obrovské množstvo práce na dvoch úrovniach – výpredaj a zdravotnícky materiál. Každý jeden deň zasadá náš krízový štáb, kde vyhodnocujeme doterajšie kroky a premýšľame, ako ďalej. V práci som do neskorého večera a domov sa tieto dni chodím prakticky len vyspať. Je to náročné, ale jedným dychom musím dodať, že ma potreba reagovať na krízové situácie baví a je to niečo, čo považujem za svoju silnú stránku.

Mnoho ľudí zostáva v tieto dni prevažne doma. Vy sa špecializujete na outdoorové oblečenie a vybavenie. Má podľa Vás zmysel nakupovať tento druh produktov?

Vzhľadom na situáciu, v ktorej sa ako krajina nachádzame a ktorá teoreticky môže byť ešte horšia, si myslím, že práve funkčné oblečenie bude to, čo budú ľudia preferovať a čo výrazne naberie v najbližších mesiacoch na popularite. Myslím si, že v tejto dobe je práve dlhodobosť použitia a trvácnosť našich výrobkov tým najlepším argumentom, prečo áno.
Očakávam, že ľudia sa v najbližšom období budú menej orientovať na eleganciu, z ulíc zmiznú obleky a kabáty. Preferované bude oblečenie, ktoré v prvom rade poskytne istú ochranu. My sa orientujeme naozaj na oblečenie, ktoré je využiteľné aj v extrémnych podmienkach, preto keď pôjde do tuhého, bude bunda od nás voľbou, ktorá bude dávať zmysel.

Hľadáte alternatívy, ktoré si trh v danej situácii vyžaduje a Vám zároveň pokrývajú časť straty?

Piatok trinásteho, teda deň po vyhlásení zatvorenia obchodných centier, sme si otvorili v práci fľašku vína, dali si dobrý obed a začali sme uvažovať, čo ďalej. Tam padla myšlienka, že by sme mohli využiť naše dobré vzťahy v zahraničí a objednali sme prvé lietadlo rúšok a respirátorov.
Dnes už ich ponúkame nielen B2B klientom, ale máme ich aj na našom e-shope, v takých cenách, aby boli pre ľudí naozaj čo najviac prístupné, ale zároveň aby nám aspoň čiastočne pomohli vykryť straty, ktoré táto situácia prináša.

Vidíte v súčasnosti, kedy ľudia žijú v neistote z pandémie, aj pozitíva?

Ako som už spomínal, to, že rodiny trávia momentálne viac času spolu považujem za pozitívum, hľadajú sa nové spôsoby spolužitia v domácnostiach. Rodičia sa zrazu viac venujú deťom, učia sa s nimi, vymýšľajú sa spoločné aktivity.
Deti momentálne nemajú možnosť stretávať sa s kamarátmi, čo je síce na jednu stranu negatívne, no na tú druhú ich to mentálne posilňuje a pripravuje ich to na budúcnosť, vedie ich to k väčšej samostatnosti. Celkovo si myslím, že na konci tohto všetkého nás to všetkých len posilní, začneme sa viac tešiť z maličkostí a upravíme svoje hodnoty.

Je vhodné, aby ľudia v súčasnosti chodili do prírody?

Pokiaľ k tomu človek pristúpi zodpovedne, len zopakujem, že prírodu považujem za bezpečné miesto na trávenie času. Mimo frekventovaných cestičiek sa človek často dostane aj na niekoľko hodín do úplnej izolácie od ľudí, ja osobne navyše milujem východy slnka a splny mesiaca na horách, takže v časoch, ktoré preferujem, som naozaj väčšinou úplne sám.
Samozrejme, pokiaľ by vláda nariadila niečo iné, je potrebné to rešpektovať.

Ak už ľudia von pôjdu, odporúčate aj nejakú formu turistiky?

Osobne by som na mieste ľudí preferoval ľahšiu, pohodovú turistiku, na menej frekventovaných chodníkoch. To najhoršie, čo by sa mohlo v tejto situácii stať, by bolo nejaké zranenie a potrebná pomoc zdravotníkov, ktorí majú aj bez toho v týchto týždňoch plné ruky práce a považujem ich za absolútnych hrdinov.
Osobne preferujem nielen v tomto období prírodu Veľkej Fatry, ale na Slovensku máme množstvo krásnych a menej frekventovaných chodníkov, ktoré stoja za to objaviť.