„Posmelený úspechom kráča v roku 1592 do Ríma. Ide takmer nahý, vychudnutý na kosť, bez peňazí a pevnej strechy nad hlavou,“ zmieňujú sa o vtedy pätnásťročnom mladíkovi kronikári. Talentovaný Caravaggio kreslí obrazy s ovocím, no čoskoro ho nadchne náboženská tematika. Naturálne zobrazovanie sveta ale vadí ostatným rímskych umelcom. "Caravaggio je stelesnením vulgarizmu!“ sťažujú sa a vyhlásia Lombarďana za kacíra. 

Kosti, ktoré talianski vedci pred krátkym časom identifikovali ako ostatky slávneho maliara.
Kosti, ktoré talianski vedci pred krátkym časom identifikovali ako ostatky slávneho maliara.
Zdroj: Profimedia.sk

Modelkou prostitútka

Na prelome šestnásteho a sedemnásteho storočia nie je Rím  mestom opilcov, ľahkých žien a kriminálnych živlov. Hoci v kruhoch bohatých mecénov je Caravaggio čoraz ospevovanejší, vzory pre svoje obrazy si stále vyberá medzi povaľačmi, bitkármi  a štetkami. Modelkou na obraze Smrť Panny Marie pre karmelitánsky kostol Santa Maria della Scala je vyhľadávaná prostitútka. „Svätý Matúš je plešatý roľník so špinavými nohami. Jeden z rímskych bôžikov nahý škľabiaci sa lapaj. V diele, na ktorom má byť zachytená premena svätého Pavla, je dominantný kôň!“ bije na poplach rímska vrchnosť.