Nervozita, aká vládne na trhu s dovolenkami, tu asi ešte nebola. Cestovky sa snažia vyjsť zo situácie s čo najmenšími odreninami, ale nie každému dovolenkárovi sa páči ako. Mnohí sú znechutení. „Kúpili sme si s mužom júlový zájazd do Turecka, vyplatili sme ho už dávno celý. Neveríme však, že bude v lete bezpečno, preto sme ho už pred mesiacom chceli zrušiť,“ hovorí naša čitateľka Andrea (48) z Bratislavy. „V cestovke povedali, že nám musia strhnúť dvadsaťpäť percent. Súhlasili sme, a tak pritvrdili. Prišiel mail, že je to 85 percent. To už je priveľa. Presviedčajú nás, aby sme počkali. Na otázku, čo bude, keď dovtedy skrachujú, ostalo ticho,“ dodáva Andrea skúsenosť s cestovnou kanceláriou zvučného mena. Čaká teda, čo sa stane, a tŕpne, aby neskončila napokon iba s voucherom, ktorý si bude musieť do istého času uplatniť.

Zrušená Kuba

Inak je na tom Bratislavčanka Daniela Paculíková (63), ktorá si ešte v zime objednala zájazd na Kubu s inou cestovkou ako Andrea. Teší sa z toho, že jej cestovná kancelária vyhovela a prisľúbila vrátenie plnej sumy za zájazd, ktorého pôvodný termín sa z dôvodu pandémie Covidu-19 zrušil. Bola to však tŕnistá cesta pre obe strany.

Daniela Paculíková, ktorá kedysi pracovala v oblasti turistického ruchu, podozrievala cestovnú kanceláriu z neoprávneného zadržiavania peňazí a zo zámernej neochoty vrátiť ich. Vo svojich úvahách sa opierala aj o fakt, že cestovka jej dokázala promptne nahradiť zrušený marcový zájazd na Kubu za zájazd do inej exotiky v májovom termíne a hoci zmenu ešte jasne neodsúhlasila, už jej poslali faktúru na doplatok.

Nedôverujúc postupu cestovky, ktorá jej ponúkla bezplatné prebookovanie zájazdov na ľubovoľné termíny a ľubovoľné zájazdy v období dvoch rokov, a trvajúc na tom, že má nárok na vyplatenie hotovosti, podala tiež podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Riaditeľ CK Alchemy Travel Miroslav Škraban to však istým spôsobom privítal, pretože si je istý, že sa ukáže serióznosť CK. Špekulácie o zadržiavaní peňazí odmieta, dokladoval jej to zaplatenými faktúrami. Podľa neho sa snažili vyjsť klientke v ústrety v čo najkratšom čase. Museli konať rýchlo, aby neprišla o peniaze, nič iné za tým hľadať netreba.

Peniaze vrátia

Daniele Paculíkovej sa nepáči, že by ľudia mali byť odkázaní na vouchery alebo prebookovanie zájazdu, hlavne v jej veku. „Ja napríklad v inom termíne záujem o zájazd na Kubu nemám ani o plánovanie letu o dva roky. Neviem, čo bude,“ hovorí.

„Nemám ani chuť dotovať letecké spoločnosti, tie sa predsa takisto s nikým o zisk nedelili,“ napísala majiteľovi CK Miroslavovi Škrabanovi, ktorý jej okrem iného oznámil, že letecká spoločnosť nechce vracať hotovosť za už vystavené letenky, chráni sa tak pred krachom. V liste ju však ubezpečil, že peniaze budú vymáhať a rovnako aj od obchodného partnera na Kube. Požiadal ju však o trpezlivosť.

„Neviem si teraz plánovať dovolenku, nepoznám nové podmienky, ceny, či nebudeme potrebovať imunity pas, možno bude napokon vekové ohraničenie letov. Prebookovať dovolenku si dnes môže človek v aktívnom veku, nie dôchodca,“ vysvetlila Šarmu svoj postoj Daniela Paculíková. Navyše, v týchto neistých časoch si radšej počká na hotovosť, ktorú bude môcť využiť prípadne inak, ak bude musieť.

„Kauza“ sa teda napokon uzavrela a Daniela Paculíková sa dohodla na riešení situácie tak, že obe strany sú spokojné.

Tri možnosti

Klienti cestoviek sú v rôznych situáciách. Majiteľ CK Alchemy Travel Miroslav Škraban hovorí, že ľudia majú u nich tri možnosti – zmeniť rezerváciu bez poplatku na budúci termín v horizonte 18 mesiacov, vystavenie voucheru v plnej uhradenej sume s platnosťou 18 mesiacov alebo si počkajú, ako rozhodne vláda o pomoci cestovkám. „Ale nikto teraz nevie, ako to bude fungovať,“ priznáva a dodáva, že v drvivej väčšine klienti súhlasia so zmenou rezervácie. „Vždy sa snažíme nájsť riešenie, nie je našou snahou na tejto situácii zarobiť,“ hovorí.

Ako si predstavuje, že by pomohol štát? „Ideálny model riešenia je akceptácia voucherov vystavených cestovnými kanceláriami ako plnohodnotnej náhrady. Celkom zaujímavý model vznikol v iných krajinách EÚ – ak CK neposkytne adekvátnu náhradu zájazdu v lehote 18 mesiacov od termínu pôvodného zájazdu, musí vrátiť klientovi hotovosť. Určite to má svoje úskalia, ale vzhľadom na situáciu je to asi najlepšie riešenie – pre klienta, dodávateľa aj cestovnú kanceláriu. Problém je, že do dnešného dňa štát neprišiel so žiadnym výsledným rozhodnutím. Je preto veľmi ťažké z niečoho vychádzať a oprieť sa o legislatívu. Táto situácia je mimoriadna, nikto s ňou nemá skúsenosti. Snažíme sa nájsť riešenia, nepoškodiť klienta, ale zároveň prežiť podobne ako všetci ostatní. Som optimista.“