5.6.2019

Budova budapeštianskeho parlamentu je nádherná. Vidieť ju osvetlenú večer priamo zo stredu Dunaja spolu s inými klenotmi mesta, musí byť zážitok. Práve to sa však stalo 29. mája 2019 osudným pre Juhokórejčanov, ktorí sa rozhodli napriek zlému počasiu pre vyhliadkovú plavbu. Pri známom Margitinom moste do boku lode s romantickým názvom Morská panna, v ktorej sedeli, narazila veľká švajčiarska výletná loď Viking Sigyn. Velil jej ukrajinský kapitán Jurij C. (64), ktorého po nehode polícia niekoľko hodín vypočúvala a trval na tom, že neurobil chybu. Menšie plavidlo s 35 ľuďmi, ktoré viedol, sa potopilo za neuveriteľných sedem sekúnd.

Na vine je väčšinou človek

Mnohí poukazujú na to, že v Budapešti robí večerné vyhliadkové plavby priveľa spoločností a na Dunaji je v tom čase príliš hustá premávka. Je však možné, aby dnešná technika neupozornila posádku, že sa nebezpečne blíži k inej lodi? Marek Považan, riaditeľ spoločnosti Slovenská plavba a prístavy – lodná osobná doprava, ktorá u nás ponúka vyhliadkové plavby po Dunaji hovorí: „Nepoznám podrobne okolnosti prípadu v Budapešti, ale už na univerzite nás učili, že zvyčajne, keď sa stane takáto fatálna nehoda, je za tým ľudský faktor. Dážď ani vietor nie sú problém, navigačné systémy sú dnes dokonalé, pravdepodobnosť, že by vypadli, je malá. Skôr posádka môže niečo prehliadnuť, zle vyhodnotiť údaje z prístrojov alebo neodhadnúť vzdialenosť, ktorú potrebuje loď na obrat. Nám sa nič podobné nikdy nestalo. Stali sa prípady, že vypadli motory a ľudí sme z lode evakuovali iným plavidlom do prístavu, ale je to extrémne zriedkavé. Posádky vždy zvládli všetko bez ohrozenia ľudí na zdraví.“ Panika cestujúcich v takýchto prípadoch býva zriedkavá, kapitán vydáva pokyny doslova veliteľským hlasom, čo je psychologický ťah. „Ľudia vtedy radšej poslúchnu, čo majú robiť. Je to extrémne dôležité. Spomeňme si na nedávnu haváriu lietadla v Rusku, kde zhorelo veľa ľudí. Keby poslúchli letušky a nezačali si brať batožinu, obetí by bolo menej.“

Aj strom je riziko

Pri väčších výletných lodiach s kapacitou okolo dvesto ľudí, ktoré spoločnosť prevádzkuje, cestujúci, samozrejme, nemusia sedieť vo vestách. „Ľudia si môžu nasadiť záchranné vesty až vtedy, keď kapitán vyhodnotí, že je to nutné,“ hovorí Marek Považan a presviedča, že skúsený kapitán, ktorý dodrží všetky predpisy, cestujúcich nikdy neohrozí. Kapitáni skladajú skúšky aj z plavebného zemepisu, takže poznajú úseky, ktoré sú rizikovejšie. Môže sa stať, že napríklad po vysokej vode, aká bola na Dunaji teraz, sa niekde môžu objaviť naplaveniny a loď, odborne povedané, nasadne, teda zachytí sa. Ale to je riešiteľná situácia bez ohrozenia cestujúcich – stiahne sa buď vlastnou silou, alebo za pomoci iného plavidla. Stáva sa to vraj však zriedka. „Ak je Dunaj vysoký, odstavujeme lode v prístave. Chceme predísť aj malému riziku. Plávajúci strom síce loď preraziť nemôže, ale stali sa prípady, že rozbil okno. Nechceme riskovať, aby niekoho porezali črepiny,“ hovorí.