Zuzana Dutková bola typickou nákupnou maniačkou a napriek plnej skrini, ktorá hýrila farbami a štýlmi, sa každé ráno trápila klasickou ženskou otázkou: Čo si dnes oblečiem? Potom nastal v jej živote zlom. V istom momente zahodila nielen väčšinu oblečenia zo skrine, ale aj prácu a svoj starý konzumný život.

Spojenie módy a ekológie Zuzane Dutkovej učarovalo natoľko, že si založila vlastnú firmu, kde vyrába veci zo zvyškového textilu. Prečo sa vyhýbať klasickým značkám, povedať nie výpredajom, ale aj ako si zostaviť udržateľný šatník, teraz vysvetľuje aj laikom.

Kúzelné upratovanie

Je lacné, máme ho párkrát na sebe a potom putuje do koša. Oblečenie a vo všeobecnosti módny priemysel je momentálne jeden z najšpinavších priemyslov na svete. Najväčším problémom je práve tzv. fast fashion (rýchla móda) – kúsky, ktorých sa na svete vyrábajú milióny. A zbytočne.

„Už dlhšie som cítila, že mi podporovanie tohto biznisu nie je príjemné, a poslednou pomyselnou kvapkou bolo, keď sa mi dostala do rúk knižka Kúzelné upratovanie od Japonky Marie Kondo,“ začína svoje rozprávanie Zuzka. Odhodlaná svoje nezodpovedné správanie a zvyky zmeniť, vyhádzala podľa návodu autorky zo skríň všetky veci a poukladala ich do jednej izby. „Bola som v šoku, keď som videla, koľko mám oblečenia. Nerozumela som, ako je možné, že mám stále pocit, že si nemám čo obliecť,“ opisuje začiatky.

Ostalo jej 20 vecí

Pre módnu maniačku, akou vtedy bola, však selektovať veci nebolo ľahké: „Bola som však na seba prísna, pri takomto triedení sa musíte naozaj sústrediť len na to, ako sa v danom oblečení cítite a byť si na 100 percent istá, že je to kúsok, ktorý si určite oblečiete. Ospravedlnenky typu ,tieto šaty mi darovala kamarátkaʻ alebo ,toto tričko mám ako suvenír z dovolenkyʻ musia ísť úplne bokom,“ objasňuje pravidlá, ktoré pri triedení treba poctivo dodržiavať. „Mne zostalo nakoniec v skrini asi len dvadsať vecí a boli to väčšinou úplne basic kúsky.“

Zuzana sa vo svojej firme
venuje spracovávaniu
zvyškovej látky. Namiesto
toho, aby skončila v koši,
vyrába z nich vrecúška,
ktoré majú všestranné
využitie - dierkované
môžete použiť na ovocie či
zeleninu, a látkové napríklad
na zbalenie si spodnej
bielizne na dovolenku.
Zuzana sa vo svojej firme venuje spracovávaniu zvyškovej látky. Namiesto toho, aby skončila v koši, vyrába z nich vrecúška, ktoré majú všestranné využitie - dierkované môžete použiť na ovocie či zeleninu, a látkové napríklad na zbalenie si spodnej bielizne na dovolenku.
Zdroj: Pavol Bartonek, Daniela Benková

Dôležité je si tiež definovať štýl a funkčnosť svojho šatníka. „Ak chodíte do spoločnosti veľmi sporadicky, určite nepotrebujete mať v skrini pätnásť večerných šiat. Ak nejaké potrebujete, stále si ich môžete požičať od kamarátky či z požičovne. Rovnako, ak máte prácu, ktorá si vyžaduje elegantný dress code, nenakupujte si vo výpredajoch potrhané nohavice len pre to, že sú lacné. Tieto pravidlá znejú logicky a jednoducho, no málo ľudí sa nimi skutočne aj riadi.“

Alternatívy

Ako však sama po čase priznáva, najťažšia časť nebola vyhádzať oblečenie, ale skôr nevrátiť sa späť k bezhlavému nakupovaniu. "Našťastie sa dá milovať módu, mať krásny vysnívaný šatník a pekne sa obliekať a zároveň myslieť ekologicky a zodpovedne. Nemusíte na to ani minúť polovicu výplaty," hovorí.

Do módy sa dostávajú second handy, či tzv. swapy, ktoré na Slovensku ako prvé začala organizovať Zuzana spolu so svojím tímom. Na swap prinesiete vlastné oblečenie, ktoré už viete, že nevynosíte, a na revanš si vy môžete vybrať a odniesť domov kúsky, ktoré priniesol niekto iný.

Je dôležité, aby bolo oblečenie, ktoré na SWAP prinesiete, vo vynikajúcom stave. Také, ktoré by ste bez hanby ponúkli svojej kamarátke alebo kamarátovi. Čisté, voňavé, bez chýbajúcich gombíkov a pokazených zipsov.

"V mojom šatníku mám momentálne veľmi veľa prekrásnych kúskov zo swapov, oblečenie na swape dostane druhú šancu. Môže ďalej slúžiť a robiť novému majiteľovi radosť. Tak ako napríklad mne. Ušetrené peniaze, ktoré neminiete na nové oblečenie, môžete investovať, buď do kvalitného nového kúska, ktorý je drahší, ale vydrží. Alebo ich môžete minúť na niečo zmysluplnejšie. Po rokoch pracovania so sebou a svojím šatníkom si čoraz viac uvedomujem, že oblečenie je len oblečenie. Skutočne nemá žiadnu čarovnú moc, a lepších ľudí z vás nespraví,“ smeje sa Zuzana.

Využíva aj second handy, upozorňuje však, že tie nie sú pre všetkých. „Sme zvyknutí, že v klasických obchodoch je milión rôznych druhov vecí a vždy nájdeme to, čo potrebujeme. A aj keď niekedy nič nepotrebujeme, vždy sa nájde niečo, čo sa nám páči a odrazu máme pocit, že nám to v skrini chýba. V second handoch je to iné, je to špecifický štýl nakupovania, ktorý sa treba takpovediac naučiť,“ vysvetľuje.

 Dodáva: „Zo začiatku pravdepodobne budete potrebovať väčšiu dávku trpezlivosti a treba si zvyknúť, že nie vždy máte „šťastnú ruku“ a niekedy sa vám nepodarí nájsť si tie vysnívané kúsky. O to viac sa však budete tešiť, keď ten deň príde. Nakupovanie v second handoch môžete brať ako tréning. Je v poriadku nič si nekúpiť.“

Posúva ich ďalej

Oblečenie je v second handoch veľmi rôznorodé a jedinečné, preto treba byť podľa nej trpezlivý. Často sa môže aj stať, že nič nenájdete. „Ja som túžila po džínsoch značky Levis, no buď som ich nevedela nájsť, alebo mi nesedel strih. Povedala som si, že počkám, kým prídu. Našla som ich nakoniec po troch rokoch a sú dokonalé,“ dodáva s úsmevom. Veci, ktoré nemá zo swapov či „sekáčov“, tvoria najmenšiu časť jej šatníka a sú to kvalitné kúsky od dizajnérov.

„Mám veľa oblečenia, ale dovolím si tvrdiť, že môj šatník je udržateľný, pretože milujem každý kúsok. Ak už vidím, že ho nenosím, posúvam ho znova ďalej. Ak sa rozhodnem kúpiť si kvalitný certifikovaný kúsok, je to pre mňa veľké rozhodnutie a beriem to ako investíciu,“ objasňuje.

Zodpovedná spotreba

Ak chcete pomôcť našej planéte aj svojej peňaženke, no necítite sa hneď na swapy či second handy, nezúfajte. Môžete sa podľa Zuzany zastaviť na akomsi medzikroku, ktorý nazýva zodpovednou spotrebou: „Je to jednoduché. Namiesto siedmich nohavíc ročne si kúpte len troje, ale s tým, že viete, že ich vynosíte na sto percent. Aj to sa považuje za pozitívny krok vpred.“

Pomôcť si môžete aj formulkou tzv. cost per wear – to znamená, že si viete vypočítať, koľko vás stojí jedno použitie daného kúska, napríklad nohavíc. „Ak investujete do kvalitných nohavíc za sto eur, viete, že vám vydržia aj niekoľko rokov. Ak si vypočítate, že len za rok si ich oblečiete stokrát, jedno nosenie vás vyjde na 1 euro. Nohavice z bežného reťazca síce stoja neporovnateľne menej, ale s vysokou pravdepodobnosťou vám ani tých sto použití nevydržia. Čo je teda lepšie?“

Nie je tričko ako tričko

Ideálne podľa Zuzany je vyberať si značky, ktoré majú celý proces výroby certifikovaný. Na prvý pohľad sa môže zdať, že tričko s takýmto certifikátom sa od toho bežného, z klasického reťazca, veľmi nelíši. Ľudia sa často navyše sťažujú, že dizajnéri, ktorých kúsky takéto certifikáty majú, sú priveľmi drahé. Rozdiel však robí to, čo na pohľad vidieť nie je – proces výroby.

„Kvalitný certifikovaný materiál niečo stojí. Ale výrobca presne pozná jeho pôvod, vie, odkiaľ sú vlákna, vie, kde sa tkali a dokonca aj to, kde a ako sa farbili. Na výrobe samotného produktu sa podieľajú ľudia, ktorí dostanú za svoju prácu aj spravodlivú plácu, a zároveň firma pri svojich výrobných procesoch dbá na to, aký má dosah na životné prostredie, eliminuje využívanie zdraviu škodlivých toxických látok a podobne,“ hovorí Zuzana.

Naopak, v klasických reťazcoch sú látky menej kvalitné a procesom výroby oblečenie znečisťujú životné prostredie a to najmä rieky. Oblečenie vyrábajú v neľudských podmienkach, šičky dostávajú pár dolárov za mesiac a tak väčšina peňazí zo zisku ide priamo do vačku majiteľa danej značky.

„Máme pocit, že nás sa to zatiaľ netýka, pretože nemáme žlté či červené rieky, ktoré sú znečistené od tovární, a nedýchame špinavý vzduch. No naša planéta má určité hranice a skôr či neskôr sa minú vstupné suroviny aj pre módny priemysel, zmena musí prísť zo všetkých smerov. Preto netreba len čakať na to kým sa zmení výroba a zákony. Aj my máme svoj hlas a používame ho vždy keď nakupujeme. Každú prednášku končím výrokom od Vivienne Westwood, ktorá povedala: „Kupujme menej, vyberajme lepšie a hlavne, starajme sa o svoje oblečenie.“ Oblečenie nie je jednorazová záležitosť,“ zdvíha varovný prst.