Pripomeňme si zopár flakónov, ktoré očarili svet. Samozrejme, krištáľová fľaštička na Chanel No°5, ktorú dokonca ženy nosia ako kabelku z plexiskla v čiernej a priehľadnej verzii. Slávna je aj krištáľová holubica na vrchnáku L’Air du Temps od Niny Ricci. Sklárne Lalique ju vyrobili po 2. svetovej vojne na oslavu mieru. Fľaštičky na voňavky navrhoval aj Salvador Dalí, tie pôvodné sa vyrábali v limitovaných sériách a každý flakón bol ako malé umelecké dielo.

Samozrejme, takého flakóny sú ozdobou kúpeľne či spálne. Ani ich však netreba kupovať stále dokola. Nosiť ich v kabelke je nepraktické, no hlavne neustála výroba nových a nových fliaš je neekologická.

Anjelská fontána

Svojho času očaril svet aj parfum Angel Thierryho Muglera. Voňal kostolom a karamelom a plával v modrej krištáľovej hviezde. No a práve pri tomto nádhernom flakóne dostal Mugler nápad zbytočne ho nevyhadzovať, ale nanovo napĺňať v tzv. parfumovej fontáne. Robí to tak už od 90. rokoch, no jeho geniálna myšlienka výrazne zarezonovala u iných značiek až teraz. Od roku 2017 čapuje svoje vône aj Louis Vuitton, neskôr sa pridali aj Chanel či Lancom. Z kapacitných dôvodov to však robia len vo svojich kozmetických butikoch a „čapujú“ len niektoré svoje parfumy.

Voňavá hudba budúcnosti

Parfuméri však prišli s iným, praktickejším nápadom. Niektoré originálne flakóny majú odnímateľný vrchnák a vôňa sa preleje malým lievikom z náhradnej náplne z recyklovateľného plastu či kovu. Firma Techniplast však vyvinula tzv. refill, náhradnú náplň so špeciálnym uzáverom s dvoma otvormi. Náplň sa „posadí “ na flakón, refill zapadne do uzáveru a jedným otvorom dovnútra prúdi vôňa, druhým vzduch a ani jedna kvapka nevytečie mimo fľaštičky.

Vďaka refillom sa ušetrí za výrobu zbytočných flakónov a sú aj lacnejšie, takže pre zákazníkov lákavejšie. Preto ich začína ponúkať čoraz viac voňavých značiek a azda budú čoskoro samozrejmosťou.