Skôr narodení si určite pamätajú na socialistický slogan: Jedno vajce denne, ktorý bol vylepený ešte aj na električkách a autobusoch. Neskôr sa urobil z vajec cholesterolový strašiak. Len nedávno sme sa všetci vrhli na odšťavovanie alebo modernejšie smoothie. Čoskoro nás začali lekári upozorňovať, že šťavy nás nespasia, potrebujeme aj vlákninu. Nalievanie sa ovocným cukrom – fruktózou, ktorá je ukrytá aj v potravinách, o ktorých by vám to nenapadlo, je nebezpečné.

Fruktóza verzus glukóza

Fruktóza a glukóza (hroznový cukor) sú jednoduché cukry. Glukózu však na rozdiel od fruktózy bunky môžu využiť priamo ako zdroj energie. Fruktóza sa musí najskôr metabolizovať v pečeni.

Ľuďom, ktorí majú zníženú schopnosť vstrebávania (absorp­cie) fruktózy v tenkom čreve, sa fruktóza dostane do hrubého čreva. Tam sa stretáva s baktériami a vznikajú mastné kyseliny s krátkym reťazcom, ale aj rôzne plyny, ktoré spôsobujú nepríjemné nadúvanie a kŕče. V takom prípade treba príjem fruktózy obmedziť.

Kde nájdete fruktózu?

Je v čerstvom a v sušenom ovocí, v ovocných šťavách, v niektorých druhoch zeleniny, ale aj v mede, javorovom, agávovom či kukuričnom sirupe, trstinovej melase, kokosovom cukre.

Treba dávať pozor na rôzne potraviny, ktoré obsahujú tzv. glukózovo-fruktózový sirup, známy ako izoglukóza alebo kukuričný sirup. Výrobcovia potravín ho milujú, lebo je lacný a ľahko sa ním dá dosiahnuť sladká chuť. Pridávajú ho nielen do cukroviniek a sladených nápojoch, ale aj do kečupov, hotových omáčok a iných priemyselne spracovaných potravín.

Čo spôsobuje?

Ak to preženiete s fruktózou, môžu vás zaskočiť ťažkosti, ktoré sa vyskytujú pri mnohých potravinových intoleranciách – hnačky, nafukovanie, nevoľnosť, kŕče, plynatosť či únava. Väčšinou nejde o intoleranciu fruktózy v pravom slova zmysle, pretože to je zriedkavé ochorenie.

Človeku vtedy úplne chýba enzým potrebný na štiepenie fruktózy. Lekári teda o problémoch spojených s fruktózou hovoria ako o fruktózovej malabsorpcii. V tomto prípade ide o zníženú schopnosť vstrebávania fruktózy v tenkom čreve.

Čo ak je fruktózy veľa?

Ak telu dlhodobo a nadmerne dodávame fruktózu, môže to mať naozaj neblahé následky. Hepatológ MUDr. Marian Oltman vysvetľuje: „Hranica tolerancie fruktózy je rôzna. Mnoho ľudí ťažkosti tráviaceho charakteru nepociťuje. Ale je mnoho takých, ktorí sa doslova prejedajú ovocím, napríklad v podobe smoothie, a necítia sa po ňom dobre. Aj u zdravého človeka môžu vysoké dávky fruktózy, prekračujúce absorpčnú kapacitu, spôsobiť problémy. Záťaž dostane najmä pečeň.“ Ako už bolo spomenuté vyššie, fruktóza aj glukóza sú jednoduché cukry, ale kým glukózu bunky priamo využijú ako zdroj energie, s fruktózou má naša pečeň ešte prácu.

Je na vzostupe

MUDr. Oltman hovorí, že ochorení pribúda. „Za posledných 50 rokov vzrástol počet chorôb pečene o 400 percent. Je to obrovské číslo v porovnaní s inými civilizačnými ochoreniami, ktoré sú všeobecne vnímané ako závažné, pritom pri nich nezaznamenávame taký rapídny nárast. Riziká ochorení pečene si málokto uvedomuje. Pritom sa týkajú každého druhého alebo tretieho Slováka, čo môžem potvrdiť z vlastnej praxe. Tzv. nealkoholová steatohepatitída, teda stukovatenie pečene spojené so zápalom, je na vysokom vzostupe. Pomaly, ale isto sa posúva na popredné priečky v rebríku príčin úmrtnosti.“

Dobre vedieť


- Ak zle znášate prebytok fruktózy, môže vám pomôcť enzým s krkolomným názvom: izomeráza xylózy. Užíva sa pred jedlom s obsahom fruktózy. Jedna kapsula dokáže v tenkom čreve eliminovať až 6,2 gramov ovocného cukru, čo je 100 gramov jablka alebo štvrť kila jahôd.


- Ak do tela dostávate priveľa fruktózy, vedie to k zvyšovaniu hladiny mastných kyselín v krvi a zarábate si na neželané tukové vankúšiky.

- Fruktóza narúša signál zasýtenia, nemáte pocit, že ste uspokojili svoj hlad. Jedným z priamych účinkov fruktózy je motivácia, aby ste jedli a jedli... Ide o skutočnú psychickú závislosť.


- V tele je to zariadené tak, že fruktózu dokážeme lepšie vstrebať s určitým množstvom glukózy. Preto závisí od pomeru fruktózy a glukózy, ako znášame niektoré ovocie. Jablko alebo hruška majú v sebe viac fruktózy a glukózy, pri jahodách či kivi je to opačne.


- Denne by ste mali zjesť 5 porcií ovocia a zeleniny v pomere 2 : 3. Ak to preháňate, môžete mať z nadbytku fruktózy množstvo problémov. V Európe podľa niektorých údajov žije až 100 miliónov ľudí s intoleranciou laktózy a fruktózy, ktorej sa správne hovorí „fruktózová malabsorpcia“. Histamínová intolerancia sa týka asi 7,4 milióna ľudí.


- Fruktóza v konečnom dôsledku môže spôsobiť nealkoholovú tukovú chorobu pečene, nebezpečnú brušnú obezitu, zvýšenú hladinu tukov v krvi, kardiovaskulárne ochorenia, inzulínovú rezistenciu a cukrovku II. typu.

- Hromadenie tukov v pečeni môže viesť až k cirhóze a jej zlyhaniu.

-  Pečeň váži u žien asi 1,4 kg, u mužov 1,8 kg. Je to továreň na filtráciu krvi a vykonáva úlohy, ktoré súvisia s metabolizmom, pomáha pri trávení.

Zaujímavé čísla

Porovnajte, koľko fruktózy obsahuje niektoré ovocie a zelenina – údaj je v gramoch na 100 gramov.

Med 37,5

Sušené hrozienka 32
Datle 31,3

Hrozno 7,6

 Hruška 6,7
Jablko 5,7
Ríbezle 3,8
Višne 4,8
Čučoriedky 4,1
Červený melón 3,9
Banán 3,6
Pomaranč 2,9
Zelená paprika 1,2

 
Mandarínka 1,3
Ananás 2,6
Ostružiny 1,3
Marhuľa 0,86
Červená paprika 3,7
Biela kapusta 1,9

Tekvica 1,6 
Mrkva 1,3
Uhorka 0,88
Brokolica 0,9

Avokádo 0,06
Rajčina 1,3