Zdena Studenková má priradenú fialovú, petrolejovú, tmavomodrú a zelenú farbu. „Všetko sú to skôr tmavšie a lomené farby, teda nie žiarivé, ostré, ale také, aby dobre odrážali pri nakrúcaní svetlo a lichotili pleti,“ hovorí. Zdenu Studenkovú chváli za jej profesionalitu: „Vie, čo sa jej hodí. Pri práci veľmi pomôže, keď herec hneď povie, v čom sa cíti príjemne, v čom nepríjemne. S pani Studenkovou sa vždy výborne spolupracuje.“
Čierna a biela
Diana Strausz ocenila aj druhú herečku, ktorá má na sebe výnimočné róby – Janu Majeskú, seriálovú Helgu, manželku nacistického pohlavára. „Keďže je to Nemka, má byť úplne iná ako ostatné postavy, elegantná, s odstupom. Aby bol rozdiel evidentný, používame pre ňu, s výnimkou večerných rób, hlavne čiernobielu kombináciu, prípadne s kúskom béžovej.“ Herečka sa vyjadrila, že s postavou nemá v súkromí nič spoločné, ale šatník by prijala.
„Naozaj sa veľmi tešila z rób, vždy poctivo chodila na všetky kostýmové skúšky. Nebolo ich málo, no vyhradila si na ne čas. S ňou je radosť spolupracovať, prakticky sa podieľala na tvorbe svojho Chanel štýlu,“ dodáva hlavná kostýmová výtvarníčka. Prezradila tiež, že si Jana Majeská obľúbila strih jednej zo sukní, ktorý jej lichotí, a plánuje si dať podľa nej ušiť aj kúsok do civilu.
Kostýmová kniha
Keďže je v seriáli množstvo postáv, ktorým treba dopĺňať šatník, aby sa neopakoval, a ďalší herci priebežne pribúdajú, ako dôležitá pomôcka slúži špeciálna kostýmová kniha. „Zapisuje sa do nej každý kostým každej postavy, jeho farebnosť, strih...“ hovorí kostýmová výtvarníčka. Majú práce nad hlavu, väčšinou trávia pri kostýmoch a na pľaci aj dvanásť hodín denne. Práce nad hlavu majú aj šikovné kostymérky, ktoré patria do mozaiky dôležitých ľudí, a aj krajčírky. Nie každá krajčírka je totiž schopná ušiť dobový kostým.
FOTO KOSTÝMOVEJ KNIHY NÁJDETE VO FOTOGALÉRII.
„Robím s overenými krajčírkami, ktoré poznám vyše desať rokov. S Hankou Matyášovou z Brna, ktorá šije hlavne pánske veci a uniformy pre predavačky, a Juditkou Štrosovou z Bratislavy. Pomáhali nám aj ľudia z dielní Divadla Nová scéna,“ prezrádza zákulisie seriálu Diana Strausz. Prízvukuje, že dôležitý je nielen dobrý krajčír, ale umenie je urobiť výborný historický strih. „Nie každá krajčírka je aj dobrá strihačka, ktorá, keď si niečo vymyslím, to aj vie zrealizovať,“ vraví.