Kde sú tie časy, keď sa o Oscara uchádzali veľkofilmy ako Titanic? Keď sa v Hollywoode mali udeľovať Oscary, davy fanúšikov už niekoľko dní dopredu bivakovali pred čínskym divadlom, aby mali dobrý výhľad na červený koberec, keď pôjde  DiCaprio. Najväčšie hviezdy natešené na najväčšou filmovú udalosť boli navyše dobre naladené a ochotne pózovali. Tento rok to, samozrejme, nebolo možné, no lesku Oscarom neubrala len korona.

Neznámi víťazi

Skalní fanúšikovia frflali, že na prichádzajúcich hostí ani nevideli, nieto aby si ich odfotili. A mnohých ani nepoznali. Navyše, ceny sa odovzdávali na dvoch miestach súčasne, takže už aj tak chudobná účasť celebrít ešte zredla. Najväčšia tohtoročná nominovaná mužská hviezda, Anthony Hopkins, nedorazila vôbec, lebo herec je pandémiou uväznený doma vo Walese. Víťazka ženskej kategórie Frances McDormand je síce trojnásobná držiteľka Oscara a jedna z najlepších herečiek dneška, od popularity a hviezdneho stylingu Julie Roberts má však ďaleko. Navyše o to ani nestojí.

Hviezda bez kaderníka

Veľký záujem nebol ani o televízny prenos a bolo vidno, že bohvieako sa nebavili ani hostia v publiku. Zďaleka to nebola bombastická zábava ako po iné roky. Publikum pôsobilo znudene – už nám rýchle povedzte, kto má sošku, a ideme sa zabaviť niekam privátne.

Navyše, ak akadémia nechce problémy, pri výbere nominovaných musí dnes zohľadňovať nielen kvalitu filmov, ale aj politickú a gendrovú korektnosť a premýšľať nad laureátmi tak, aby medzi nimi boli ženy, iné etnicity, gayovia a lesby a aby sa zavďačili angažovanou témou…

Z tohto uhla pohľadu majú akademici tohto roku dobré body. Anthony Hopkins je najstarším oceneným hercom v histórii Oscarov (nediskriminujú starých!), najlepšia režisérka je Číňanka (žena aj iné etnikum, navyše je to kritička čínskeho režimu!), jej film roka, Krajina nomádov, upozorňuje na sociálne problémy USA. Nad najlepšou herečkou (tiež Nomádi) môžu jasať aj feministky, pretože Frances McDormand nepotrebuje diamanty a tuším ani kaderníka, aby zažiarila.

Učiteľ Oscar

Treba povedať, že vďaka tejto politike víťazia artové filmy nad komerciou, no ruka v ruke s tým ide pokles záujmu bežného diváka, ktorý by uprednostnil romantiku či akciu a hercov najvyššej popularity. Z tejto cesty sa však akademici čoraz viac odchyľujú. No možno si filmári vďaka náročnejším kritériám napokon vychovajú náročnejšie masové publikum. Pretože Oscar má stále medzi ľuďmi cveng, a tak sa na ocenené snímky napokon predsa len vyberú do kina, aj keď v nich nie je žiadny superhrdina. Spoznajú nové neprebádané územie skutočného filmového umenia a uvedomia si, že stojí za preskúmanie.