Divadlo Nová scéna uvádza pôvodný slovenský muzikál Jánošík. 

Iniciátorom myšlienky pre vznik muzikálu o Jánošíkovi bol dramaturg, režisér a spoluautor libreta Svetozár Sprušanský: „Na tému Jánošík vzniklo množstvo ikonických umeleckých diel. Ale ani jedno nie je v žánri muzikálu. Ani slávne predstavenie Na skle maľované nie je typický reprezentant tohto žánru; a nie je to dielo pôvodné - slovenské. A tak som si povedal: Kto iní, ak nie Slováci by si mali sami napísať muzikálového Jánošíka? Kto iný, ak nie Divadlo Nová scéna, ako jediné slovenské profesionálne muzikálové divadlo,by malo byť iniciátorom takéhoto diela?“

 Texty piesní napísal Daniel Hevier: „Nemal som ambíciu robiť nejakú historickú rekonštrukciu Jánošíkovho života či doby, svoje libreto a texty piesní som skôr ladil ako fantasy. Ponoril som sa do množstva legiend, povestí, rozprávok, piesní, balád, "zaľudnil" som scénu vílami a inými rozprávkovými bytosťami."

Mirka Gális Partlová ako grófka Chardonová.
Zdroj: Dalibor Krupka

Hudbu zložil Gabo Dušík: „Inšpiráciou bolo samotné zadanie zo strany divadla a autorského tímu – spojenie symfonickej, ľudovej a rockovej hudby. Zdalo sa mi to zaujímavé, až smelé. Prvky ľudovej hudby sú "všadeprítomné" v celom diele, niekedy citujem, inokedy šifrujem ľudové motívy. Ale nie je to folklórny muzikál!“ Ako priznal, skladanie tohto muzikálu patrilo k tým najťažším. 

Hold otcovi

Osobnú skúsenosť z vlastného detstva pretavili do inscenácie o Jánošíkovi ďalší tvorcovia. Kostýmová a scénická výtvarníčka Alexandra Grusková vychádzala pri návrhu scény z architektúry amfiteátra vo Východnej, ktorý navrhol jej otec, známy architekt, scénograf, etnograf Viliam J. Gruska. Takto mu vzdala hold.

Pri svojej práci na takmer 90 kostýmoch v duchu Jánošíkovskej legendy vychádzala zo slovenskej histórie aj tradícií. „Inšpirovali ma dobové vyobrazenia tradičného ľudového odevu najmä z regiónov Kysuce a Liptov, ale aj historické portréty a maľby uhorskej šľachty a Rákocziho povstaleckých vojsk. Čerpala som aj z množstva výtvarných a filmových diel, zachytávajúcich rôzne podoby samotného hrdinu Jánošíka. Mojou ambíciou bolo naštudovaný materiál spracovať do podoby nadčasového kostýmu s prvkami fantasy a zachovať pritom dobový štýl a charakter tradičného ľudového odevu.“

Tanečník Juraj Jánošík

Špeciálny vzťah k jánošíkovskej téme má aj choreograf Ján Ševčík. Na spoluprácu kývol rýchlo, pretože s Jánošíkom doslova žil v jednej domácnosti. Jeho otec – známy pedagóg a tanečník Milan Ševčík bol Jánošíkom v legendárnom predstavení SĽUK-u Povesť o Jánošíkovi, televíznym Jánošíkom v poviedke Junácka pasovačka a aj členom zbojníckej družiny v kultovom filme Paľa Bielika.

Úsmevným momentom inscenácie je aj fakt, že jeden z tanečníkov sa volá Juraj Jánošík.

Jánošíka stvárňujú Patrik Vyskočil a Dárius Koči. „Jánošíka vnímam ako rebela, ktorý má či už temnú stránku vo vzťahu k panstvu ale aj tú svetlú a spravodlivú k poddaným, svojej družine, rodine a samozrejme k svojej láske Aničke. Ako muzikálový herec zvyčajne bojujem s choreografiami, teraz bolo najväčšou výzvou narábanie s valaškou,“ povedal Dárius.

Muzikál Jánošík.
Zdroj: Dalibor Krupka

Patrik Vyskočil vníma postavu Jánošíka v kontexte inscenácie ako symbol vzdoru a boja za spravodlivosť: „Vnímam ho ako ideál, ktorý si ľudia vytvorili, aby mali v koho veriť, aby mali nádej. Keď som sa dozvedel, že stvárnim postavu Jánošíka, pocítil som zmes radosti a strachu. Radosť z ikonickej postavy a strach z veľkej zodpovednosti, nakoľko predo mnou túto postavu stvárnilo množstvo veľkých uznávaných umelcov.“

Skúšobné obdobie muzikálu Jánošík sa pre koronu natiahlo z dvoch mesiacov takmer na rok, pre umelcov nebolo jednoduché viackrát nanovo začínať, budovať si charaktery postáv, pamätať texty a situácie. Sú však radi, že nakoniec môžu predstúpiť pred divákov s hotovým dielom.

 Spolu s tanečným súborom je v muzikáli na javisku 40 ľudí. Medzi nimi je aj syn muzikálovej speváčky Karin Olasovej, Oliver Boublík. Obaja sa tak stretli na javisku v jednom predstavení.