Kto je na vine?

Bola teda na vine psychického skratu neúmerná pracovná vyťaženosť? Najmä keď nie je tajomstvom, že na našej prvej scéne momentálne panujú problematické vzťahy. Po odvolaní riaditeľa činohry Michala Vajdičku sa herci rozdelili na dva tábory. Monika sa priklonila k tomu, ktorý stojí za novým vedením, dokonca bola členkou umeleckého poradného zboru nového riaditeľa.

Samostatnou kapitolou mohla byť i daň z mladosti. Mladí herci si často musia obhajovať svoje miesto medzi služobne staršími kolegami. Koniec-koncov, naznačila to aj sama Monika:

„Inšpirujú ma kolegovia... V živote mi pomohli tí, ktorí ma podporovali, ale hlavne tí, ktorí ma nepodporovali,“ odznelo vo videu, ktoré zverejnili na galavečere, keď jej in memoriam udeľovali cenu. V novom kontexte z jej slov mrazí. Naznačovala, že sa v umeleckej brandži stretávala so závisťou či dokonca šikanou?

Samozrejme, vyrojili sa aj špekulácie, že ani v manželstve s podstatne starším Rothom nemuselo byť všetko v poriadku. Hoci sa zosobášili len v marci, Monika sa údajne mala obzerať po novom bývaní.

Fanúšikovia a kolegovia zapaľujú mladej umelkyni sviečky pre budovou SND.
Fanúšikovia a kolegovia zapaľujú mladej umelkyni sviečky pre budovou SND.
Zdroj: Michal Smrčok

Obviňovanie vdovca však čiastočne vyvrátila už spomínaná sestra, keď uviedla, že Monikinho muža síce videli snáď iba dva razy, ale mali ho radi. A pred robením rýchlych úsudkov varuje aj psychológ Martin Miler: „Nevieme, čo presne sa dialo v domácnosti. Každé súžitie býva nastavené inak, nevieme, ako boli títo manželia zjednotení, to boli ich súkromné veci. Niekedy mladší partner ťahá svojou energiou dopredu staršieho, ale aj naopak, starší partner má priestor na odovzdávanie skúseností mladšiemu.“ 

Riziková duša

Aké bolo manželstvo dvojice, naozaj vedia iba oni. Naopak, isté je to, že pracovné nasadenie  herečky bolo enormné. Predsa len, dvanásť ťažkých rolí, ktoré stvárňovala, dá psychike zabrať. Prepínať z jednej do druhej, z tretej do štvrtej, prehadzovať si texty v hlave, raz byť za zúrivú, potom za ustráchané vtáča. Navyše fakt, že Monika bola až príliš spätá s divadlom, naznačil aj jej muž.

„Ruské denníky sú dopísané. Monikine denníky sú dopísané. Monika Potokárová dala divadlu všetko, bohužiaľ, všetko,“ uviedol so zlomeným hlasom, keď za mŕtvu ženu preberal cenu.

Zdrvený vdovec Robo Roth len sťažka prevzal ocenenie Mladý talent, ktoré in memoriam dostala Monika. Zdôraznil, že divadlu dala všetko.
Zdrvený vdovec Robo Roth len sťažka prevzal ocenenie Mladý talent, ktoré in memoriam dostala Monika. Zdôraznil, že divadlu dala všetko.
Zdroj: Július Dúbravay, Michal Smrčok, Miro Miklas, SND/ Róbert Tappert, Facebook/ Tatrabanka

Áno, pracovný nástroj hercov sú emócie. Narábajú s nimi, krotia ich, víria, zdieľajú s divákmi. Veľakrát sa teatrálne správanie hercov ospravedlňuje tým, že emócií sa nevedia zbaviť len tak lusknutím prsta a prenášajú si ich aj do civilu. Trvá im, kým sa sprítomnia. Umelecká duša je pestrá, široká i hlboká, poznačená rolami, ktoré ju ovplyvňujú. A to platí nielen pri hercoch, ale aj maliaroch, architektoch a iných bohémoch.

Otázka znie, či môžu emócie zvalcovať umelca natoľko, že ho pripravia o zdravý úsudok? Veď boľavú dušu si lieči Janko Kroner a mnohí českí velikáni dokonca zomreli vlastnou rukou. Hovorí sa o strelnom poranení herca Vlastimila Brodského († 81) na chate, ale špekulovalo sa aj o tom, či si Jiřina Jirásková († 81) nepomohla na druhý svet sama. Nehovoriac o muzikantoch Ivete Bartošovej († 48) alebo Karlovi Svobodovi († 68).