A čo bežní ľudia? Sú ochotní len tak zbaviť sa svojho pohodlia a presadnúť z áut do vlaku?

Viete, ekonomiku, biznis a aj ľudí presvedčia tri veci – rýchlosť, cena a dostupnosť. Keď sa toto darí, tak nepotrebujete žiadne reči. To sú presvedčivé veci. Samozrejme, že je presvedčivé aj to, že keď raz máte spojenie Brusel – Paríž rýchlovlakom a ekologicky a k tomu ešte aj veľmi komfortne ste za hodinu z centra jedného mesta do centra druhého, tak prečo by som vás o tom mala ešte presviedčať? Autom vám to bude trvať o tri hodiny dlhšie. Diaľnice sú zapchaté nákladnou dopravou a my ich naozaj potrebujeme presunúť na železničnú dopravu a darí sa. Zvyšuje sa to.

Radičová koordinuje tím ľudí, ktorí sa snažia dostať ľudí a tovar z ciest na železnicu.
Radičová koordinuje tím ľudí, ktorí sa snažia dostať ľudí a tovar z ciest na železnicu.
Zdroj: Archív I.R.

Zrejme si to bude napriek tomu vyžadovať dlhší čas.

To je beh na dlhú trať, lebo Európska únia nie je prepojená. Máme zužujúce sa, brzdiace cezhraničné lieviky, a propos jeden taký máme aj u nás – je ním Žilina. Tento slovenský lievik však vyjednáva iný európsky koordinátor, lebo ja nesmiem byť v konflikte záujmov a asi by som sa neodosobnila od našich záujmov. Aby sa v pozitívnom slova zmysle vyhlo protežovaniu vlastnej krajiny, tak európsky koordinátor nesmie mať na starosti ten koridor, z ktorej krajiny pochádza.

Čo ste si pri vašej eurofunkcii uvedomili?

Asi som nikdy v živote nebola tak blízko reálnej medzinárodnej politike, ako som teraz. A takisto aj hlavným vyjednávaniam a komunikáciám. No vedomie, že to musíme urobiť a včera už bolo neskoro, funguje.

Áno, boj o životné prostredie a globálne otepľovanie hýbe svetom.

Ono je to na stole veľmi dlho, len človek je taký, že kým totálne nespadne, tak si myslí, že sa stane niečo, čo to zvráti a že to nie je také závažné. Nie je to pravda. Je to viac než závažné. Pozrite sa, ako vyzerajú dnes zatopené Benátky, a napokon nechoďme ďaleko a pozrime sa, čo každý rok spôsobujú vyliate potoky a korytá riek na Slovensku.

Skrátka aj u nás výkyvy počasia si pýtajú krutú daň.

Nedávno vyhasli životy troch dám, ktoré zachraňovali psíkov z útulku. Jedna tragédia za druhou, prestávame mať silu bojovať proti týmto prírodným úkazom. Nezvládame ich. Včera, čože včera, pred tridsiatimi rokmi bolo neskoro.

Návšteva tunela na báze Lyon-Turín Base: Saint Martin La Porte.
Návšteva tunela na báze Lyon-Turín Base: Saint Martin La Porte.
Zdroj: archív i.r.

Na druhej strane majú „ekoaktivisti“ množstvo odporcov, čo situáciu nevidia tak hrôzostrašne. Napríklad USA odstupujú od klimatickej dohody.

Mňa u Donalda Trumpa neprekvapí nič. To neznamená, že nás to ospravedlňuje, aby sme aj my neboli zodpovední. Napokon, pozrite si dvanásť bodov niekdajšieho politického hnutia po páde komunizmu Verejnosť proti násiliu. Jedným z nich bola už vtedy ochrana životného prostredia. Bola v prvých dvanástich bodoch. Keď vieme, že na vašom zdraví sa oveľa menšou mierou ako samotná zdravotná starostlivosť podieľa stav životného prostredia a váš spôsob života, tak nemôže byť o ekológiu nepodstatný záujem a záber. Musí byť veľmi podstatná.

Ako ste na tom s ekológiou vy vo svojom súkromí?

My sme roky ekologickí. Už keď sme stavali dom, a to je dvadsať rokov späť. Vtedy sa kamarát, neskôr môj poradca, autor protipovodňového programu Michal Kravčík, podieľal na celom projekte. Doma mám všetko, od spracovania odpadu až po využitie každej kvapky vody.

Slovensku by ste možno pomohli na rezorte dopravy či životného prostredia. Čo tak stať sa ministerkou?

Áno, a ešte potom aj ostatných ministerstiev (smiech). Neopustila som politiku, robím ju na medzinárodnej scéne, ale už naozaj nevstúpim späť na politickú scénu na Slovensku. Každý sa má poučiť z príbehu, ktorý má za sebou. A ja som si tých poučení odniesla veľa a v rámci nich aj jedno, že je nesmierne dôležité, s kým budete spolupracovať. Nevrátim sa do politiky. Sú ľudia, ktorým ja, prepáčte, ruku nepodám.

A taká situácia by mohla po voľbách nastať? Je reálna?

Veľmi reálna.

Stretnutie so španielskym ministrom dopravy Josém Luisom Ábalosom.
Stretnutie so španielskym ministrom dopravy Josém Luisom Ábalosom.
Zdroj: archív i.r.

Andrejovi Kiskovi ste pomáhali s programom jeho strany. Vo veľa ľuďoch ste tým vzbudili nádej, že sa vrátite.

Zopakujem niečo, čo viem, že sa v ničom nezmenilo? Ale v ničom? To už by nebola hlúposť, to by bol nezmysel. Netvrdím, že sa nemýlim, alebo že práve ja mám ten správny štýl politiky i riešenia, ale jedno viem, že práve na to, aby sme našli správne riešenia, potrebujete mať partnerov, s ktorými viete, dokážete a chcete viesť dialóg a oni to dokážu tiež. Táto podmienka v časti opozície, ktorá sa cíti byť alternatívou voči dnešnej vládnej koalícii, žiaľ, nie je.

 Poslanec Robert Fico často hovorí, že takmer za všetko zlé môže vláda Ivety Radičovej. Váš názor?

Nemôžem za to, že ma má tak rád a nemôže bezo mňa žiť. (smiech) Musím to takto zľahčovať. Keby som to brala vážne, tak by som musela mať pocit, že som bola na čele vlády aspoň 20 rokov. A druhá vec, viem, že má taktiku stokrát opakovanej lži, ale keď také niečo príliš preženiete, tak to prestáva fungovať, pretože je tu aj reálna pamäť národa.

Na snímke fotografie Predsedov vlády Slovenskej republiky vo vestibule budovy Úradu vlády SR.
Na snímke fotografie Predsedov vlády Slovenskej republiky vo vestibule budovy Úradu vlády SR.
Zdroj: MICHAL SMRČOK