Prírodné pohromy, pre ktoré ľudia prichádzajú o majetok, a bohužiaľ neraz aj o svoje životy, majú spoločného menovateľa. Väčšinou ide o vyústenie klimatických zmien, ktorým planéta a my spolu s ňou čelíme čoraz viac. Pohľad na Austráliu v plameňoch trhá srdce...

Bývalá premiérka a súčasná dekanka Fakulty masmédií Paneurópskej vysokej školy Iveta Radičová hovorí, že situácia je alarmujúca a včera bolo neskoro. Nehovorí do vetra, ale reálne sa zapája do dôležitého zápasu o našu ďalšiu existenciu. Pôsobí ako európsky koordinátor, ktorý sa snaží dostať ľudí i tovary z diaľnic na koľajnice. Pretože je to ekologickejšie. Presviedča politikov, vyjednáva s vládami naprieč krajinami a plánuje, čo sa dá v doprave zlepšiť.

 

O funkcii pod hlavičkou Únie mlčala, aj keď má pod sebou veľký tím spolupracovníkov a koordinuje množstvo európskych, národných a súkromných organizácií a agentúr. Radičová exkluzívne Šarmu prezradila viac o svojom europoste, ale nevyhla sa ani otázke, či by si po voľbách sadla do kresla ministerky životného prostredia.

Požiare v Austrálii spôsobujú obrovské materiálne škody na majetku a berú aj životy ľudí. Planéta má problém, ľudstvo má problém...
Požiare v Austrálii spôsobujú obrovské materiálne škody na majetku a berú aj životy ľudí. Planéta má problém, ľudstvo má problém...
Zdroj: TASR

Keď som sa opýtal na vašu vnučku Šarlotku, hneď sa vám rozžiarili oči.

A čudujete sa? (smiech) Je to anjelik, najväčší dar života. Má úžasné otázky. Už ťažšie sa na ne hľadajú odpovede. Štvorročné dieťa, ktoré ma videlo v médiách k výročiu Nežnej revolúcie, mi seriózne kládlo otázky, čo sa to vtedy dialo.

Dnešné deti sú veľmi vnímavé. Vynašli ste sa?

S dcérou sme sa potili, lebo sa domáhala odpovedí. Je našťastie zvedavá, plná života, tvorivá, je to jednoducho absolutórium. Zároveň je chúďatko, lebo je obkolesená politikou, aj mi to býva ľúto.

Prečo?

Niekedy si s dcérou odľahčene hovoríme, že keď zaspí, potom sa budeme rozprávať o vážnych spoločenských veciach, ale vnučka vybehne z postieľky a chce počuť, o čom sa rozprávame. No chúďa, takéto sa jej stalo. (smiech). Ale ja som vyrastala v rovnakom prostredí. Napokon, vždy je lepšie vyrastať tam, kde sa ľudia veľa zhovárajú, ako v prostredí, kde sa ľudia nezhovárajú, alebo len s mobilom. To sú vyprázdnené miesta, bez života.

Bývalá premiérka s dcérou Evou (vľavo) sú si blízke.
Bývalá premiérka s dcérou Evou (vľavo) sú si blízke.
Zdroj: Emil Vaško

Vy nie ste len babkou. Máte aj inú dôležitú funkciu.

Zrejme máte na mysli pozíciu európskeho koordinátora. Áno, pracujem pre Európsku komisiu. Prešla som všetkými výberovými etapami, a to voľbami od parlamentu, cez komisiu. Robím to už dva roky. Preto som často v zahraničí. Ale nevidela som dôvod, aby som k tomu zvolávala tlačovku. A napokon nikto sa ma na to ani nijako zvlášť nepýtal.

Rozmeňme na drobné, čo o vás, bývalej premiérke, národ nevie.

Mám v kompetencii agendu dopravného Stredomorského koridoru (Mediterranean Corridor, pozn. red.). Som zodpovedná za vyjednávanie o prepojení Európy – od Španielska, Francúzska, Talianska, cez Alpy, Slovinsko, Chorvátsko, Maďarsko až na ukrajinskú hranicu. Koridorom ide aj najznámejšia trasa Lyon - Turín.

To znie náročne, keďže ekológia je dnes dosť veľká téma v spoločnosti.

Jedno z kritérií mojej práce je práve ekológia, a teda presun nákladnej dopravy z ciest na ekologickejšiu železničnú dopravu. Mňa sa, prosím, nemusíte pýtať, aký mám vzťah k životnému prostrediu, keď sa intenzívne toto snažím presadzovať, realizovať a robiť. (smiech)

Návšteva mesta Mantova v talianskom Lombardsku. Diskusia o rozvoji vodnej cesty po rieky Po.
Návšteva mesta Mantova v talianskom Lombardsku. Diskusia o rozvoji vodnej cesty po rieky Po.
Zdroj: archív i.r.

Vy teda komunikujete so štátmi, aby sa viac využívali železnice.

Áno, mám za úlohu vyjednávať na vládnej úrovni, regionálnej, ale aj medzi všetkými zainteresovanými organizáciami.

Spomínali ste veľa krajín, vlád, politikov. Vyjednávania určite nie sú jednoduché.

V Španielsku sa za štyri roky vymenila vláda štyrikrát, čiže keď niečo dohodneme, tak tam musíme ísť znovu. V Taliansku rovnako. Vo Francúzsku robí pohyb žltých hviezd (demonštranti voči vládnym rozhodnutiam, pozn. red.) škrt cez rozpočet a mení priority. Takže áno, je to náročné z hľadiska dojednávania a vyjednávania, nehovoriac o tom, že to potom potrebujeme dostať na regionálnu úroveň. Napríklad potrebujeme presadiť, aby železnica prechádzala cez Katalánsko, ale tam prebieha hnutie za osamostatnenie.

Pokračovanie na nasledujúcej strane.