Nedávno som navštívil múzeum poľských Židov vo Varšave. Kráčaním po šípkach, ktoré vedú stredom kľukatiacich sa uličiek interaktívnej výstavy, som s väčším či menším záujmom mapoval rôzne obdobia vývoja tohto semitského národa. Najťažší bol azda pohľad do hasnúcich očí mužov, žien i detí na starých fotografiách, často pred ich popravou nacistami.

Postávali na okraji jamy masového hrobu, trasúc sa zimou a strachom len v spodnej bielizni, ale i bez nej. Ženy si držali prsia, spodok už nemali čím zakryť, veď zem na lopatách to o chvíľu urobí za nich. Hrôza. Odniesol som si odtiaľ myšlienku, že či v stredoveku, či pred Druhou svetovou vojnou, stále to bolo a je o peniazoch.

Tie si ľudia závideli vždy a cestu k nim nevynímajúc. Zanedlho sa mi Židia pripomenuli opäť, no bolo to paradoxne v zábavnej relácii na Slovensku.

Prestrelil?

Podvečerná šou 5 proti 5 je obľúbená televízna destinácia pre státisíce divákov. Kormidluje ju Andrej Bičan, ktorému sa občas podarí zaperliť na hrane. Veď ako hovorieva, na obrazovke je v role „šaša“, čo vychádza z povahy jeho profesie. Práve jemu sa podarilo do svojho slovníka dostať židovskú obec. Na otázku, prečo je lepšie si adoptovať psa z útulku, súťažiaci odpovedal - z finančných dôvodov. Zabávač mu pohotovo povedal tlmeným hlasom - ty si mal asi židovských predkov.

Aj som sa zháčil, bulvárne koliesko v hlave sa roztočilo, no spomenul som si najmä na myšlienku z varšavského Polinu – tie peniaze a majetky, pre ktoré trpeli Synovia Izraela, sú skrátka ich nálepkou. Lenže Bičanov vypáchnutý vtip, stereotypný a ničím inovovaný nevzali za vďak tí, ktorých sa dotýka.

Nie, súťažiaci sa neurazil, ale moderátorova poznámka sa hlboko dotkla Ústredného zväzu židovských náboženských obcí na Slovensku, ktorý sa rozhodol ostro protestovať. „Nie, nie je to prílišná precitlivelosť. Našou úlohou je pred štátom a štátnymi inštitúciami zastupovať a hájiť slovenskú židovskú komunitu. Židia sa musia na Slovensku cítiť doma! RTVS je verejnoprávna televízia, nie žumpa! Neostaneme ticho,“ zverejnili stanovisko na sociálnej sieti.

Šarm oslovil samotného Bičana, ktorý pôsobil z reakcie Židov zaskočený. Uviedol, že v zábavnej relácii si veľakrát robí žarty aj sám zo seba a poznámku smerom k súťažiacemu nemyslel v zlom.

"Mrzí ma strašne, ak som sa niekoho dotkol. Za to sa ospravedlňujem. Fenomén židovskej anekdoty je tu a Židia i židia ich radi rozprávajú, píšu a analyzujú. Súčasťou týchto anekdôt je aj židovská šetrnosť až lakomosť,“ obhajoval sa Andrej s tým, že vie, že sú to vtipy a s realitou nemajú nič spoločné.

„V každom prípade, koho som sa dotkol, tomu sa ospravedlňujem. Dúfam, že hranicu medzi dobrým vtipom a urážkou sa mi snáď darí rozoznávať. Nabudúce si budem robiť žarty z kresťanov, neveriacich, budhistov a moslimov, ako som si robil už mnohokrát pred tým,“ uviedol pre Šarm zabávač a pridal aj internetový link na židovský humor, ktorý analyzujú na jednej zahraničnej stránke.

Mimochodom, na tej, kde zväz zverejnil svoj protest, sa rozpútala debata. Diskutéri Bičanovi vytkli „najhoršie klišé“, hlúposť i drzosť. Našli sa ale aj jeho obhajcovia, či tí, ktorí za tým vidia zbytočnú bublinu. „Keby to aspoň bol vtip, ktorý si robí srandu zo Židov, ale ak v ňom nahradíte slovo Žid slovom Škót, tak bude mať úplne rovnaký význam a napriek tomu sa nebude jednať o urážku Škótov,“ myslí si istý Filip.

Pokračovanie na nasledujúcej strane.